Viral

[VIDEO] Beria Buat Banyak Bunyi, Lihat Cabaran Seorang Guru Bersama Murid Pekak

Seperti yang sudah diketahui ramai, kerjaya seorang guru dalam mendidik generasi zaman sekarang semestinya sangat mencabar. Jika mendidik pelajar biasa sudah cukup mencabar, ap4tah lagi mendidik pelajar pendidikan khas sudah pasti ada kesukaran yang tersendiri. Seperti yang viral di Twitter baru-baru ini, seorang guru telah berkongsikan moment ketika dia berinteraksi dengan pelajar pekak di dalam kelas.

Baca : ViraI Guru R0tan Pelajar Sampai Berbirat, Akhirnya Pilih Jalan Berdamai!

Minta maaf kalau ada yang kurang faham…

Moment seperti ini sudah tentunya amat jarang untuk dilihat dalam hidup seharian kita semua. Namun begitu, demikianlah realiti yang dihadapi oleh pendidik bergelar Guru Pekak ini.

Dalam video berkenaan, guru tersebut dilihat berinteraksi dengan pelajar pekak menggunakan bahasa isyarat. Apabila sudah mula bergerak keluar dari kelas, pelajar pekak tersebut tidak menyedari alat tulisnya terjatuh di atas meja.

Semoga dapat manfaat dan prihatin terhadap masyarakat kurang upaya

Walaupun sudah membuat pelbagai bunyi, pelajar itu masih tidak sedar. Akhirnya, guru tersebut berjalan sendiri ke luar kelas bagi memulangkan alat tulis berkenaan. Tidak ketinggalan, guru ini sempat menterjemahkan bahasa isyarat yang digunakan dalam perbualan ringkas tersebut.

Ia seakan membuka mata ramai tentang situasi yang dihadapi oleh seorang Guru Pekak sekaligus membuatkan mereka ingin mempelajari bahasa isyarat. Bukan itu sahaja, ada juga yang merasa lucu dan dalam masa yang sama turut kagum dengan kerjaya guru pendidikan khas ini.

Sekarang ni dua-dua comel…Sorang pulun panggil, sorang boleh senyum kat kamera

Kejar murid selagi boleh…Beria buat macam-macam bunyi

Teringin nak belajar sign language…Mana tau ada emergency

Sumber : Twitter Fakrufaiz