Cinta & Perhubungan Realiti Hidup

Ramai Manusia ‘Fake’, Wanita Ini Kongsi Tips Pilih Teman Hidup Sebelum Kahwin

Mendirikan rumah tangga bukanlah satu keputusan yang mudah. Pelbagai aspek perlu difikirkan apalagi buat gadis ketika memilih calon suami kerana silap percaturan, si isteri pula terpaksa menanggung keperitan sepanjang hidup. Begitulah mungkin mesej yang cuba disampaikan oleh seorang wanita menerusi akaun Twitter bernama Shima A. Dia menasihatkan para gadis di luar sana agar memperbetulkan mentaliti masing-masing.

BACA: Impian Semua Wanita, Belum Sebulan Jumpa Mak Boyfriend Dah Suruh Panggil Ibu

Ambil masa untuk kenal si dia

Menerusi perkongsian tersebut, wanita ini menasihatkan golongan muda yang berhasrat untuk berkahwin agar membuat persediaan dengan rapi. Ujarnya, perempuan jangan terburu-buru sebaliknya ambillah sedikit masa untuk mengenali si dia daripada segala sudut. Jelasnya, lihatlah bagaimana cara dia melayani keluarga atau komitmen yang diletakkan pada sesebuah hubungan.

Gambar sekadar hiasan

Solat bukan satu-satunya ukuran

Mengulas lanjut, wanita itu juga tidak bersetuju sekiranya seseorang menjadikan ibadah solat sebagai satu-satunya penilaian dalam memilih calon. Tegasnya, solat merupakan hubungan manusia dengan Pencipta dan lebih bersifat kepercayaan. Malah ramai manusia pada zaman sekarang yang gemar berpura-pura untuk kepentingan diri masing-masing. Lantaran itu, dia menyarankan anak muda agar selalu berwaspada.

Jodoh ini rahsia Dia. Jangan terlampau mengejar atau menolak

Mengakhiri thread, wanita itu turut berkata berkahwinlah apabila sudah menjumpai individu yang tepat untuk dijadikan peneman hidup. Bahkan, sentiasa percaya pada jodoh yang sudah ditetapkan oleh Allah. Perkongsian ringkas ini nyata dikerumuni oleh pelbagai reaksi sehingga mendapat lebih 6 ribu retweets dan 5 ribu likes setakat ini.

Gambar sekadar hiasan

Sumber: Twitter Shima A.

Jawatan kosong di Kisah Dunia. Maklumat lanjut klik DI SINI

Youtube

Facebook

Telegram