Inspirasi Realiti Hidup

Hampir Cancel Pemandu Grab OKU, Bila Tahu Ceritanya.. Gadis Ini Beri Peringatan

Selain teksi, perkhidmatan seperti Grab juga memudahkan penumpang di negara ini. Antara sebab orang ramai tertarik dengan perkhidmatan ini adalah harganya murah dan boleh didapati di mana sahaja tidak kira masa. Walaupun perkhidmatan ini pernah juga dipertikai ramai gara-gara ciri keselamatan yang kurang, namun ianya banyak buka peluang pekerjaan kepada setiap lapisan masyarakat termasuklah OKU mencari nafkah untuk sara diri.

BACA : Rela Bayarkan Juadah Berbuka, Gadis Ini Dedah Kebaikan Pemandu Grab Bangsa Cina

Gambar Sekadar Hiasan

Begitulah apa dikongsikan di Twitter oleh gadis bernama Leona yang juga anak gadis kepada pelakon Azhar Sulaiman apabila dia hampir membatalkan permintaan pemandu Grab OKU pada 2 Februari yang lalu untuk pergi ke suatu tempat kerana berasa tidak selesa namun dia tidak melakukannya.

Leona tetap masuk ke dalam kereta Grab tersebut dengan perasaan yang agak takut dan bimbang akan keselamatannya. Menurutnya, dia tidak takut hanya sebab pemandu itu seorang OKU tetapi dia ada rating yang buruk dalam perkhidmatan ini.

Namun, dia terkejut kerana mendapati pemandu ini merupakan seorang yang baik juga pertama kali memandu sebagai Grab dan telah ditipu sebanyak 2 kali. Leona tidak menyangka ada orang yang sanggup berbuat demikian pada pemandu OKU tersebut.

Pemandu Grab OKU itu juga memberitahunya bahawa dia betul-betul tidak tahu fungsi perkhidmatan ini jadi dia tidak berapa pasti bagaimana untuk semak bayaran yang dibuat.

Menurut pemandu ini, dia pernah menjadi jurulatih hoki tetapi telah kehilangan salah satu kakinya pada tahun lepas. Dia langsung tidak marah jika ada orang yang menipunya tetapi hanya menganggap sebagai amal yang  membuatkan Leona berasa sangat sedih. Hal ini membuatkan Leona berfikir tentang dirinya sendiri.

“Dia akan berhadapan dengan hari-hari yang sukar kerana akan dapat penumpang yang teruk.”

“Dan berfikir tentang saya akan membatalkan permintaan Grab hanya kerana dia seorang OKU membuatkan saya berasa sangat kecewa dengan diri sendiri.”

“Dia tidak pernah minta kehilangan kakinya. Dia mempunyai kehidupan yang sangat baik tetapi hanya sebab peristiwa m@lang, dia perlu cari cara lain untuk memenuhi keperluannya.”

“Dia kemungkinan mengalami kesukaran untuk menyesuaikan dirinya dengan perubahan itu dan orang seperti saya membuatkannya lebih teruk.”

Leona juga menyelar sikap sesetengah penumpang memberikan rating yang rendah kepada pemandu OKU ini. Hal ini kerana dengan sikap sedemikian akan membuatkan perbezaan dalam hidup pemandu itu. Apa yang perlu dilakukan hanyalah bercakap secara baik dengannya kerana ini merupakan hari pertama dia memandu Grab.

“Saya harap jika anda pernah berjumpa dengan orang yang kurang bernasib baik dalam hidup anda, jangan terlalu cepat untuk menilai. Dia mungkin mempunyai waktu yang sukar, jangan jadikannya lebih teruk. Fikirkan betapa beruntungnya anda menjadi sempurna.”

“Saya hanya menyedari dia adalah seorang OKU sebelum dia datang dan memberitahu saya untuk bersiap. Saya sangat terkejut dan kecewa bahawa saya hampir memuat naik tweet ‘kenapa OKU dibenarkan untuk memandu?”

Gambar sekadar hiasan

Tambah Leona, walaupun sudah terlambat untuk membuat pembatalan kerana keretanya sudah betul-betul berada di sisinya dan dia bertindak untuk masuk ke dalam. Dia berasa gembira telah bertemu dengan pemandu ini yang benar-benar mengubah caranya berfikir tentang OKU.

“Saya sedih memikirkan berapa ramai orang yang akan membatalkan permintaan mereka apabila melihat pemandu tersebut adalah OKU. Saya tahu mereka mungkin berasa takut tetapi bayangkan apa yang pemandu perlu lalui setiap hari..”

Sumber : Twitter kasihirisleona & Instagram kasihirisleona

[instagram-feed]