Tips Berguna Viral

Abaikan Penampilan Diri Sebab Enggan Dicop ‘Kunyit’, Lelaki Harus Ubah Mindset!

Sejak dulu lagi, perempuan seringkali dikaitkan dengan stigma kecantikan dan dandanan diri. Pegangan masyarakat terhadap stigma sebegitu kadang-kadang membuatkan wanita tertekan demi memenuhi standard kecantikan. Namun bagi lelaki pula, sesetengah dari mereka memandang remeh kepentingan menjaga penampilan diri kerana kononnya tidak mahu digelar ‘kunyit’. Oleh itu, seorang pengguna Facebook bernama Ariff Ismail ada mengulas lanjut bagi membantah stigma ini.

Baca : Hensem Kena Sindir-Pendidik Terlalu Segak Di Sekolah? Guru Ini Beri Pendapat!

Bila nampak gadis selekeh, tahu pula complain!

Menurut saudara Ariff, lelaki terlalu sibuk dalam meletakkan tanggunggjawab menjaga penampilan terhadap golongan perempuan sahaja tanpa menyedari sebenarnya mereka juga perlu menjaga penampilan masing-masing. Pokoknya, jantina bukanlah satu alasan dalam urusan menjaga kekemasan diri ini.

Dalam pada itu, Ariff ada memberikan beberapa tips tentang penjagaan diri dan wajah kepada para lelaki di luar sana. Jika diimbas semula, sebenarnya penjagaan lelaki tidaklah serumit penjagaan diri golongan perempuan.

1) Beli produk yang sesuai dengan penggunaan

 Produk yang baik tidak semestinya yang berharga mahal. Asalkan kandugan bahannya sesuai dengan kulit wajah pun sudah mencukupi.

Gambar sekadar hiasan

2) Pilih minyak wangi dan jangan lupa pakai deodorant

Dalam penggunaan minyak wangi pula, lelaki juga harus bijak memilih jenis bau-bau yang sesuai dengan badan. Jika jenis kuat berpeluh, belilah minyak wangi yang berbau lebih ‘strong‘. Dapat juga menarik minat para gadis.

Gambar sekadar hiasan

3) Dandan rambut dengan rapi 

Tidak kiralah anda botak mahupun berambut, ia harus dijaga kerana selain wajah, rambut juga sering menjadi tumpuan utama apabila bertemu dengan ramai orang.

Gambar sekadar hiasan

Bukan susah nak nampak kacak…Rajin dan malas je

Kesimpulannya, penjagaan diri bagi golongan lelaki ini sebenarnya mudah sahaja untuk dilaksanakan. Bukan semata-mata demi keselesaan diri, malahan demi orang yang tersayang juga.

Sumber : Facebook Ariff Ismail