Viral

“Hensem Kena Sindir”-Pendidik Terlalu Segak Di Sekolah? Guru Ini Beri Pendapat!

Sekitar minggu lalu, seorang guru muda bernama Fidza Daniel telah menjadi viral di Twitter gara-gara penampilan segaknya ketika mengajar di sekolah. Memang tidak dinafikan ramai yang memujinya. Namun begitu, guru ini mendedahkan dia dikritik seorang individu yang menyifatkan imejnya terlalu segak bagi seorang pendidik. Pastinya ia agak menjengkelkan padahal tiada larangan untuk guru berpenampilan kemas ke sekolah asalkan masih mematuhi etika yang sudah ditetapkan.

Baca :“Abah Aku Dulu Cikgu Disiplin. Ada Budak Conteng Toilet, Panggil Macam-Macam..”

Follower ada 30,000 tapi guru? Wajar ke guru seperti model di sekolah?

Berikut adalah kritikan yang diperolehi oleh Cikgu Fildza Daniel menerusi DM Instagramnya. Menurut individu ini, Fildza tidak seharusnya kelihatan terlalu segak dan menonjol di media sosial demi menjaga imejnya sebagai seorang guru.

SPI ada nyatakan garis panduan pemakaian guru

Turut mengetahui tentang perkara yang dihadapi oleh Fildza, seorang guru senior iaitu Cikgu Emmet telah mengulas lanjut tentang isu ini. Nampaknya, dia juga semacam bengang dengan individu terbabit padahal tiada apa yang salah dalam penampilan guru muda tersebut.

“Korang tu cikgu…Bergelumang dengan bau stokin dan kentut budak…”

Berkata tentang guru yang sentisa perlu mengenakan pakaian kemas, Cikgu Emmet menegaskan sebenarnya ia adalah etika yang sudah ditetapkan dan wajar diikuti oleh para pendidik.

Takkan la nak kami berpewatakan macam penjahat kampung pisang?

Jika dilihat semula SPI yang sudah ditetapkan, sebenarnya pemakaian seorang adalah lebih formal berbanding apa yang sudah diamalkan sekarang. Tidak ketinggalan, Cikgu Emmet juga menyindir sesetengah pihak yang agak berfikiran skeptikal dengan cara berpakaian seorang guru. Walhal kekemasan seorang guru itu mampu mempengaruhi pandangan anak murid.

Dapat like dan komen positif, naiklah semangat nak mengajar

Walaupun dia tidak membantah kengininan guru yang mahu ‘berhias’, Cikgu Emmet tidak ketinggalan berpesan supaya guru tidak berlebih-lebihan.

Sumber : Twitter Fildza Daniel dan Facebook Cikgu Emmet