Viral

Viral Ada Kertas Dalam Laksa, Rupanya Taktik Biasa Peniaga Untuk Pekatkan Kuah?

Laksa merupakan sejenis masakan Melayu yang amat digemari ramai tidak mengira bangsa apa sekalipun. Apa yang membuatkan resepi sesebuah laksa bertambah sedap adalah kepekatan tekstur kuahnya yang terhasil daripada isi ikan. Mungkin itulah juga yang diharapkan oleh seorang gadis yang juga pemilik akaun @Syuzu ketika membeli laksa di sebuah gerai baru-baru ini . Malangnya, dia menjumpai satu bahan mencurigakan ketika menjamu makanan berkenaan. Perkara itu didedahkannya menerusi Twitter.

Baca : Doktor Ini Dedah Kenapa Perlu Pantang Makan Laksa Selepas Bersalin

Kalau andaian salah, minta maaf sebab aku dah buang laksa ni

Menurut Syuzu, dia agak tertanya-tanya dengan sejenis bahan yang ada dalam kuah laksa tersebut. Bukan sahaja boleh diperah, malahan ia tidak hancur apabila dikunyah. Selepas mengambil kira apa yang dirasainya, Syuzu beranggapan bahan kasar tersebut berkemungkinan secebis surat khabar.

Memang tak selamat dunia akhirat kalau berniaga macam ni

Pastinya ia amat mengejutkan dan dia juga meluahkan kesal terhadap peniaga yang tergamak bertindak sedemikian rupa. Tidak sekadar curiga dengan bahan tersebut, kuah yang kelihatan terlalu gelap juga membuatkan dia musykil untuk terus menghabiskan laksa itu.

Bukan aku tak kasi korang beli…Beringat je la

Tujuannya memviralkan perkara ini bukanlah sengaja mahu menjejaskan perniagaan laksa itu, tetapi dia sekadar mahu memberikan peringatan kepada orang ramai agar apa yang dihadapinya tidak menimpa orang lain.

Mengetahui pendedahan tersebut, kebanyakan netizan merasa terkejut dan jika benar bahan kasar tersebut adalah tisu seperti yang didakwa gadis ini, sudah pasti ia amat mengecewakan. Tidak ketinggalan, ada juga yang menjelaskan taktik memekatkan kuah seperti ini sudah dilakukan sejak dahulu.

Dulu pernah terjadi macam ni sampaikan jiran nampak cebisan surat khabar bertulisan

Percaya atau tak, ini memang taktik orang berniaga takda hati perut

Mahal sangat ke ikan sampai nak tipu macam ni sekali?

Sumber : Twitter Syuzu