Inspirasi Realiti Hidup Semasa

[VIDEO] Ust. Ebit Lew Rasa Berdosa, Menyesal Tak Bantu Remaja Bawah Jambatan

Siapa saja yang tidak mengenali dengan penceramah bebas ustaz Ebit Lew yang mempunyai sikap lemah lembut dan gemar turun padang untuk menziarahi anak-anak jalanan serta berdakwah. Bagi yang mengikuti perkembangannya di media sosial sudah pasti tahu bahawa beliau gemar berkongsi foto atau video menyampaikan ceramahnya dengan lembut sekali dan meruntun jiwa ramai.

BACA : [VIDEO] Tak Kisah Suap Anak-Anak Jalanan Makan, Ust Ebit Lew Buat Ramai Terharu

Terbaru, ustaz Ebit Lew telah berkongsi satu video di Instagram sewaktu beliau pergi ke bawah jambatan dan menjumpai seorang remaja lelaki sedang terbaring seperti sedang nyenyak tidur.

Sebak Y4 Allah hati ini tadi turun jambatan

View this post on Instagram

Sebak ya Allah hati ini tadi turun jambatan. Terkejut tiba -tiba ada seorang terbaring macam ni. Cuba pergi dekat hati kuat berdebar rasa sesuatu. Sekali panggil banyak kali lepas tu saya kuatkan hati pegang dia dan kejut dia. Rasa nadi dia. Dia tidur ni. Saya sangka dia pengsan atau tidur mati ni..jika kejut akan marah nanti.. Sekali dia langsung tak marah tapi bangun tidur terus salam cium tangan saya dengan senyuman. Dia pernah jumpa saya. Bersih muka dia.. Ustaz. Terima kaseh ustaz. Saya tanya berapa lama tidur kat sini. Dah 2 bulan. Dulu masa 2 tahun ikut ayah merantau kl ni. Sekarang duduk seorang diri jer bawah jambatan ni. Tunjuk belakang kepala dia baru kena pukul terbelah sikit. Ya Allah. . Saya tengok ic saja nak kenal. Ya Allah baru 20 tahun umurnya. Selalu jumpa anak muda dari kecil tiada siapa sangat dalam hidupnya. Tiada mak ayah. Tiada adik beradik. Takde sesiapa. Mula hidup di jalan dan lorong-lorong. Saya minta maaf padanya. Ustaz ni berdosa sangat kat kau. Ceramah sana sini. Makan sedap-sedap. Hidup senang lenang. Kau duduk dekat sini. Apalah saya nak jawab nanti Allah tanya. Tak sangka anak muda begini tidur bawah sini. Pasti ada masalah besar dalam hidupnya. Berdosa rasa pada adik. Ya Allah… . Takper ustaz. Ustaz sudi cari saya di bawah sini. Ustaz selalu cari kami macam ni dekat bawah longkang ni. Saya jadi sedih sangat. Tak tahu nak buat apa. Kau nak kerja tak adik? Nak ustaz. Nanti ustaz tolong carikan kau kerja. Kau kerja elok-elok yer..nak ustaz tolong yer cari saya kerja. Kalau ada asrama boleh saya duduk dekat situ. Sedih lak rasa. Saya nak peluk dia. Ustaz. saya kotor busuk. Ustaz pakai jubah. Ish takper adik. Kau mulia baik Allah sayang. Ustaz ni kotor berdosa biarkan kau dekat sini. Dia tak berhenti cakap terima kaseh dan lambai saya. Saya beri sedikit duit padanya dan makanan. Nanti saya cuba fikirkan bagaimana nak bantunya. Ya Allah tuhanku maafkanlah diriku ini. Apa nak jawab pada Allah dan apa nak jawab pada Nabi saw…maafkanlh diriku ya Allah..-ebitlew #doortodoorebitlew #astroAosis #keluargasunnahPerbaikiDiriOktober2019 #jelajahNegeri

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Kuatkan hati pegang & kejut…Saya sangka dia marah

Tunjuk belakang kepala dia baru kena pukuI terbelah sikit

Saya minta maaf padanya..saya jadi sedih sangat

Kau nak kerja tak dik? Mestilah nak ustaz. Nanti ustaz tolong kau cari kerja. Nanti kau kerja elok-elok yer..ustaz tolong yer carikan saya kerja. Kalau ada asrama boleh saya duduk dekat situ terus.

Ustaz, saya kotor busuk..ustaz pakai jubah..

Jelas sekali perkongsian kisah hiba mengenai remaja yang tinggal di bawah jambatan ini meruntun jiwa ramai apabila rata-rata netizen turut berasa kasihan dengannya dan memuji sikap terpuji ustaz Ebit Lew.

Allahuakhbar..ustaz orang yang baik..kami pend0sa..

Setiap kali saya tengok post ustaz rasa sebak sangat2

Allahu saya terbayangkan macam mana kalau anak saya begini

Sumber : IG Ebit Lew FB Ebit Lew