Inspirasi Semasa

Terlalu Minat Si Bulus, Pencinta Kucing Ini Sanggup Usaha Bina Meow Island!

Bagi peminat setia kucing, sudah pasti mereka sanggup berbuat apa saja untuk melihat kebajikan kucing ini terjamin. Itulah gambaran yang dapat diberikan kepada saudara Tengku Lukmannadzira Tengku Husin kerana terlalu meminati dan cinta akan si bulus telah mendorongnya mengusahakan tanah pulau seluas kira-kira empat hektar di Pulau Keladi, Pekan dan menempatkan berpuluh kucing jalanan untuk dipelihara.

BACA : Sebak! Kucing Jadi Kemuraman Seolah Beri Petanda Tuan ‘Akan’ Dipanggil Ilahi

Kredit Foto : Metro

Usaha murninya yang bermula sejak tahun 2015 bukan sahaja menelan belanja ribuan ringgit pada setiap bulan malah menuntut komitmen hariannya untuk menguruskan haiwan kesayangannya itu.

Inisiatif lihat banyak kucing jalanan tanpa penjagaan

Sejak kecil lagi sudah minat terhadap kucing, saya tak pilih kucing baka apa untuk dijaga. Kucing tidak sihat dan terbiar paling utama akan diselamatkan. 

Kini, di Meow Island sudah ada lebih daripada 20 kucing yang saya selamatkan dan bela termasuklah haiwan lain seperti anjing dan kambing.

Habiskan RM7, 000 sebulan, jaga & urus kucing

Menurutnya, dia menghabiskan ribuan ringgit bagi mencantikkan dan juga menaik taraf pulau ini untuk membina rumah kucing, sangkar, dan rumah tumpangan untuk sukarelawan yang datang ke Meow Island memberi bantuan.

Sukarelawan pencinta kucing dari negara Barat seringkali ke pulaunya itu bagi memberi bantuan untuk menguruskan kucing-kucing tersebut selama beberapa minggu.

Mereka melakukannya dengan ikhlas tanpa meminta sebarang bayaran, cuma saya beri mereka tempat tinggal di kawasan rumah tumpangan yang telah dibina untuk bermalam.

Kucing jalanan mesti dimanduIkan

Dalam pada masa yang sama, bagi menampung perbelanjaan harian untuk menjaga kucing-kucing tersebut, dia mengambil inisiatif menjual cenderamata termasuklah baju dan menyediakan rumah tumpangan di kawasan tersebut kepada orang ramai.

Dibantu Jabatan Perkhidmatan Veterinar

1, 000 kucing diselamatkan sejak kecil

Berbesar hati jika ada pengunjung datang

Sumber : Harian Metro FB Meow Island Malaysia