Realiti Hidup

Tak Kira Anak 1st Atau Last, Suami Kena Tahu 5 Fasa Keperitan Isteri Bersalin

Hanya seseorang yang bergelar wanita saja dapat merasai betapa nikmatnya melahirkan anak sama ada secara normal atau caesar. Tidak kiralah anak pertama mahupun terakhir, setiap ibu itu merasai pengalaman yang berbeza-beza sepanjang proses bersalin. Seperti yang dikongsikan oleh pemilik akaun Facebook DamianaJun tentang pengalaman bersalinnya mengikut 5 fasa ini sambil ditemani suami.

BACA : Koleksi Kisah Pengalaman Ibu-Ibu Yang Nak Bersalin, Lawak Habis!

Gambar Sekadar Hiasan

Fasa 1 (Bukaan 1-4/5 cm)

Fasa ini boleh berlanjutan sehingga mengambil masa 24 jam ataupun lebih. Melalui fasa ini juga, ibu dapat merasai contraction sekejap hinggalah ia semakin kerap. Bila sudah rasa, para ibu bolehlah melakukan beberapa aktiviti termasuklah kerja rumah atau berjalan secara perlahan-lahan.

Fasa 2 (Bukaan 4/5/6 cm)

Semasa fasa ini, keperitan semakin dirasai hampir keseluruhan badan kekejangan dan perut mula mengeras. Kalau sudah ditahan di pusat perubatan, tentu sekali perlu menekan loceng bantuan kerana sudah tidak mampu berjalan sendiri.

Fasa 3 (Bukaan 5/6 cm)

Bagi bukaan 5 atau 6 cm, kebiasaannya doktor akan memecahkan air ketumban. Namun, sebaik air ketumban ini keluar, ibu akan merasai contraction yang sangat teruk. Masa inilah, suara pun sudah tidak boleh didengari!

Gambar Sekadar Hiasan

Fasa 4 (Bukaan 9/10 cm)

Semasa fasa ini, ibu sudah mula untuk meneran bayi. Malah, ramai orang berpesan supaya tidak mengangkat punggung kerana boleh menyebabkan koyakan. Tapi sekali bayi sudah keluar, satu kepuasan dapat dirasai.

Fasa 5

Selepas itu, doktor akan mula menekan perut untuk mengeluarkan d4rah beku dan uri sebelum proses jahitan bermula. Pada saat inilah ibu akan merasai keperitan itu walaupun sudah diberi ubat bius.

Gambar Sekadar Hiasan

4 perkara suami boleh buat masa isteri alami 5 fasa contraction

Sepanjang melalui 5 fasa ini, suami adalah orang paling penting untuk berasa di sisi isteri. Oleh itu, suami perlulah melakukan perkara ini apabila isteri berada dalam keadaan sedemikian.

Gambar Sekadar Hiasan

Sumber : FB DamianaJun

[instagram-feed]