Viral

Nekad Kerja Petik Buah Di Australia Kononnya Gaji ‘Masyuk’, Tapi Hakikatnya…

Apabila bercakap tentang Australia, kita pastinya akan mengingati negara ini sebagai lokasi pelancongan yang menarik untuk dikunjungi. Selain itu juga, desas-desus bahawa kononnya pekerjaan sebagai pemetik buah di negara itu menjanjikan gaji lumayan juga sudah banyak kali didengari sebelum ini. Tertanya-tanya dengan kebenaran hal tersebut, seorang lelaki dikenali sebagai Zack Zakirin nekad untuk terbang salah satu lokasinya bernama Aussie. Malangnya, semua yang diperkatakan tak ubah seperti peribahasa indah khabar daripada rupa.

Baca : Tiba2 Air Laut Libas- Pekerja Offshore Kongsi Gambar Jamban, Gerun Habis!

Aku jawab semua soalan dengan tenang walaupun hati berdebar-debar

Apabila melihat sendiri rakan-rakannya memperolehi pendapatan lumayan setelah bekerja sebagai pemetik buah di sana, faktor itu membuatkan dia bersemangat untuk meraih pengalaman sendiri memandangkan dia mempunyai cuti semester selama 4 bulan. Tanpa berlengah, Zack segera menyediakan semua persiapan menerusi bantuan daripada rakan-rakannya. Apabila sampai di Melbourne, Zack nampaknya berjaya memperdayakan pihak imigresen dengan ‘helahnya’ sendiri.

Hari ketiga aku tak pergi kerja sebab tak boleh cangkung

Setelah mengharungi pelbagai cabaran, dia akhirnya dapat bertemu dengan seorang rakannya bernama Black. Kemudian, Zack terus dibawa ke lokasi kerjanya sebagai pemetik buah. Angan-angannya seakan musnah apabila melihat tempat tinggal pekerja yang sangat daif. Keesokan harinya, dia terus dibawa ke ladang untuk mula bekerja. Bukan sahaja perlu memetik buah dalam keadaan memenatkan, malahan ia perlu dilakukan dengan pantas agar tidak ‘dipotong’ oleh pekerja lain.

Ladang 200 ekar…Kita kena penuhkan satu troli tu

Ketika itu, Zack sudah mula merasakan keperitan dan mula terfikir untuk kembali ke Malaysia. Namun atas ajakan seorang pemilik rumah bernama Ben, Zack bertukar angin dan menuju ke ladang di Brisbane pula. Bebanan kerja di sini nampaknya lebih kurang dan tidak seteruk ketika dia berada di ladang Melbourne sebelum ini. Bahkan, Ben juga melayani pekerjanya dengan baik sekali gus membuat Zack berasa amat bersyukur.

Dia janjikan kau bulan bintang gaji lumayan

Merasai sendiri pahit manisnya bekerja sebagai pemetik buah di Australia ini, Zack sempat memberikan peringatan agar orang lain tidak terpedaya dengan sesetangah taktik scammers dalam sektor ini. Memang benar gaji yang dijanjikan amat lumayan. Namun begitu, ramai yang tidak tahu hakikat sebenar yang perlu dihadapi apabila memilih untuk bekerja sebagai pemetik buah di Australia ini.

Sumber : Twitter Zack Zakirin

[instagram-feed]