Viral

Nampak ‘Agung’ Di Mata Dunia, Sebenarnya Jepun Simpan Sisi Gelap Mengejutkan!

Kemasyhuran negara matahari terbit ini sememangnya dikagumi oleh seluruh pelosok dunia. Bukan sahaja disiplinnya sering menjadi tauladan, malahan pembangunan teknologi negara itu nyata berada di kelas tersendir. Namun begitu, tiada benda yang sempurna di atas dunia ini. Di sebalik semua kecemerlangan itu, Jepun sebenarnya mempunyai sisi-sisi gelap dalam kalangan masyarakatnya sendiri. Percaya atau tidak, hakikat pahit berkaitan mutu hidup mereka telah didedahkan oleh seorang pengguna Twitter bernama @mohdkautharr ini.

BACA : Nekad Kerja Petik Buah Di Australia Kononnya Gaji Masyuk Tapi Hakikatnya...

Gambar sekadar hiasan

Sanggup kerja lebih masa walau tak dibayar

Perkongsian yang sudah meraih lebih 10,000 jumlah retweet itu nyata mengejutkan ramai. Masalah tekanan di tempat kerja adalah situasi biasa yang dilalui oleh ramai orang. Apalagi, ada juga yang terpaksa melakukan lebih daripada 1 pekerjaan demi menyara kehidupan. Namun bagi penduduk Jepun pula, budaya terlalu kuat bekerja seolah-olah memakan diri mereka sendiri. Tak cukup dengan itu, timbul pula perasaan bersalah jika mereka hendak mengambil cuti kerana akan dianggap sebagai pemalas pula.

Gambar sekadar hiasan

Pejabat ditutup jam 7 malam…Paksa pekerja pulang ke rumah

Rentetan itu, timbul pula satu fenomena yang dinamakan sebagai ‘Karoshi’ iaitu kehilangan nyawa di tempat kerja. Seakan sukar dipercayai, namun itulah krisis hidup yang dihadapi penduduk negara maju ini. Rupanya, pihak pemerintah mereka sudah mengambil inisiatif untuk membendung masalah tersebut namun sebilangannya masih memilih untuk hidup sedemikian rupa. Tegas Mohd Kauthar sendiri di hujung perkongsian, mana yang baik haruslah dijadikan tauladan dan begitu juga sebaliknya.

Sumber : Twitter Mohdkautharr

Jawatan kosong di Kisah Dunia. Maklumat lanjut klik DI SINI

Youtube

Facebook

Telegram