Semasa Viral

“Macam Tak Pernah Makan”-Saksi Dedah Sikap Buruk Pengunjung Kebulur Durian Free

Semalam telah berlangsungnya ‘Program Jom Makan Durian, Makan Sampai Pengsan’ yang diadakan di sebuah kampung di Taiping, Perak. Sebanyak 10,000 kilogram durian telah disediakan bersama hidangan sampingan berasaskan durian seperti pulut, serawa, dan bubur durian. Melalui laporan dari Berita Harian, seramai lebih 10,000 pengunjung yang datang dari negeri Johor, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Pulau Pinang telah membanjiri program itu.

BACA: Dikecam Teruk Lepas Makan Durian Tak Senonoh, Ini Respon Selamba Nabil Mahir!

Kredit foto Berita Harian

Dikenali sebagai lubuk durian terbaik, tak hairanlah jika pengunjung dari serata negeri tidak melepaskan peluang menikm4ti durian percuma di program berkenaan.

Gambar sekadar hiasan

Namun menurut admin page Taiping Zone di Facebook yang turut berada di lokasi tersebut semalam, telah mendedahkan sikap buruk para pengunjung yang hadir ke program tersebut. Mereka telah berpusu-pusu dan berhimpit untuk mendapatkan bahagian durian mereka sedangkan penganjur sudah mengarahkan mereka untuk beratur.

Hal itu membuatkan keadaan menjadi kecoh dan sesak sehingga menjejaskan wanita mengandung yang terlibat sebagai AJK dalam program itu.

Typical Malaysian, mentaliti sampah

Macam orang kebulur, macam tak pernah makan durian 

Bukan sahaja berebut-rebut ketika ingin mendapatkan durian, tetapi setelah berjaya mendapatkannya, para pengunjung membuang bekas makanan di merata-rata tempat.

Muka tak malu.. datang makan percuma mengalahkan VlP

Selepas apa yang berlaku, individu yang bergelar admin bagi Taiping Zone ini melalui Facebook telah berharap agar pihak penganjur tidak perlu lagi membuat program seperti ini pada tahun hadapan. Ini kerana kebanyakkan sikap pengunjung tidak beradab walaupun ‘tuan rumah’ sudah berbudi.

Niat nak bagi semua orang dapat rasa

Berikut adalah pengalaman yang diceritakan oleh seorang wanita mengandung yang terlibat dalam program berkenaan.

Berebut durian macam bantuan Rohingya

Di ruangan komen, ada juga individu yang berada di lokasi program semalam meluahkan perkara yang sama seperti ditulis oleh admin page itu. Individu itu juga melihat keadaan kesesakan yang sama sehingga melabelkan para pengunjung seperti penduduk dari negara bergolak yang sedang menerima bantuan makanan.

Pengunjung & penganjuran kena diperbaiki

Sumber: FB Taiping Zone, Berita Harian