Viral

“Letak Pad Kotor Bawah Katil”-Gadis Dedah Sikap ‘Pelik’ Rakan Asrama Bila Haid!

Apabila perempuan didatangi haid, sesetangahnya terpaksa menahan rasa tidak selesa seperti senggugut atau pun sengal-sengal sendi. Tidak cukup dengan itu, ada pula benda pelik yang didakwa tidak boleh dibuat kerana kononnya bakal memudaratkan diri sendiri. Sebenarnya, topik pantang-larang ketika period ini pernah dihuraikan kesahihannya oleh Dr. Amalina Che Bakri sendiri menerusi Instagramnya sekali gus membuka mata ramai.

Baca : Bantu Uruskan Rumah Tangga Waktu Isteri Period, Lelaki Ini Wajar Dicontohi!

OMG mengarutnya! Mandi dan cucilah rambut! Perempuan, jagalah kebersihan!

Salah satunya pantang-larang mengarut yang sering diamalkan adalah wanita yang datang haid tidak digalakkan untuk mencuci rambut kerana ia akan mengalami keguguran padahal ia tidak benar sama sekali.

Bila balik rumah masa hujung minggu baru dia nak buang.

Dalam masa sama, seorang gadis bernama Afifah nampaknya terpanggil menceritakan pengalamannya bersahabat dengan rakan yang mengamalkan pantang berkenaan. Perkongsian itu mendapat ribuan retweet dan apa yang diceritakan sungguh mengejutkan sekali. Setiap kali mengalami haid, rakannya tidak akan mandi dan bertindak menyimpan tuala wanita yang sudah digunakan di bawah katilnya.

Gambar sekadar hiasan

Jangan percaya amalan tak sahih

Menurut Afifah, perbuatan tersebut terjadi dek kerana ibu bapa rakannya yang terlalu percaya dengan kepercayaan orang dulu-dulu. Namun selaku rakan yang baik, dia tidak membiarkan kejadian tersebut berterusan. Afifah cuba ‘membetulkan’ semula tabiat menjijikkan rakannya itu. Walaupun semacam tidak menerimanya apabila ditegur, rakannya akhirnya berubah dan sudah bijak mengurus kebersihan ketika didatangi haid.

Gambar sekadar hiasan

Sumber : Twitter Ainul Nunanaa dan Afifah Lylia

[instagram-feed]