Semasa Tips Berguna

Para Ibu Hamil Tolong Jangan ‘Skip’ Asid Folik Atau Tukar Suplemen Sembarangan

Sudah banyak kali kisah memaparkan risiko terhadap para ibu yang hamil gara-gara tidak mengambil asid folik. Tapi realitinya masih ramai para ibu yang bersikap sambil lewa dengan pengambilan vitamin ini ketika proses kehamilan. Terpanggil untuk mengulas lanjut mengenainya, seorang doktor bertindak membuat penjelasan tentang kepentingan acid folic menerusi Facebook page Klinik Dr Asmah.

BACA : Bapa Kesal Bayi Kurang Asid Folik, Hanya Mampu Hidup Selama 18 Jam Sebelum..

Gambar Sekadar Hiasan

Elak kecacatan tiub saraf

Jangan ‘skip’ asid folik atau tukar suplemen sembarangan masa mengandung sebab vitamin ini sangat baik untuk mengelakkan masalah kesihatan serius pada kandungan yang berpunca daripada kekurangan pengambilannya. Sebab itu, ibu yang mengandung disarankan agar mengambil acid folic di awal kehamilan.

Kurangkan risiko sumbing, perkembangan bayi

Selain itu, ia sangat penting bagi mengurangkan risiko terhadap bayi yang dilahirkan sumbing dan juga masalah kerosakan jantung serta kelahiran pramatang. Malahan, vitamin tersebut membantu untuk perkembangan bayi.

Untuk mencegah Anemia 

Di samping itu juga, acid folic bukan saja penting untuk bayi tetapi dalam menghasilkan cecair merah dalam badan dan dapat mencegah masalah tersebut semasa mengandung.

Gambar Sekadar Hiasan

Bantu kurangkan risiko komplikasi kehamilan & kelahiran

Vitamin itu sebenarnya membantu proses pembahagian dan perkembangan sel, sintesis dan membaik pulih DNA serta RNA. Ia turut mengurangkan risiko terhadap komplikasi semasa kehamilan termasuklah keguguran, kurang berat badan, dan pre-eclampsia.

Sumber : FB Klinik Dr Asmah

Jawatan kosong di Kisah Dunia. Maklumat lanjut klik DI SINI

Youtube

Facebook

Telegram