Inspirasi Viral

Hilang Keluarga Pada Usia Muda, Kanak-Kanak Tabah Teruskan Hidup Sebatang Kara

Di saat kanak-kanak lain sibuk bermain dengan gembira di luar sana, masih ramai lagi yang perlu memikul tanggungjawab besar apabila terpaksa tinggal sebatang kara setelah hilang tempat bergantung. Walaupun rasa kasihan akan timbul dalam diri kita apabila bercakap tentang hal itu, namun demikianlah hakikat yang dilalui sesetangah orang. Nasib sama juga menimpa seorang kanak-kanak bernama Dang Van Khuyen yang berasal dari Vietnam ini.

BACA : Tempat Lain Semua Tolak Sebab.. -Majikan Buka Kisah Terima Intern Pelajar OKU

Kehilangan ibu semasa masih kecil

Kanak-kanak itu tinggal di sebuah kawasan pedalaman bersama neneknya dan pergi ke sekolah setiap hari. Lebih menyedihkan lagi, Dang Van Khuyen tidak pernah merasai belaian ibu sejak kecil memandangkan wanita berkenaan sudah pun pergi buat selamanya. Ayahnya pula berada jauh di bandar dan bekerja sebagai pekerja di tempat pembinaan. Tanggungjawab mencari rezeki itu membuatkan anak beranak ini terpaksa tinggal berasingan. Namun dengan wang yang dihulur, dia dan neneknya masih mampu meneruskan hidup.

Sudah jatuh ditimpa tangga

Malangnya tidak lama kemudian, Dang Van Khuyen bagai hilang tempat bergantung apabila dia kehilangan nenek serta ayahnya itu. Menurut laporan daripada EB Online, wanita tua itu menghembuskan nafas terakhir manakala ayahnya pula kehilangan nyawa gara-gara insiden di tempat kerja. Pastinya, dugaan berat yang dihadapi Khyun sangat mengejutkan apalagi dalam usianya masih sangat muda.

Enggan menerima bantuan

Turut bersimpati dengan nasib budak berkenaan, pihak sekolah telah cuba memberikan bantuan dan mencari keluarga angkat bagi menjadi penjaga. Meskipun ada yang sudah tampil menawarkan diri, namun kanak-kanak itu nekad menjalani hidup sendiri.

Sumber : Portal EBONLINE

Jawatan kosong di Kisah Dunia. Maklumat lanjut klik DI SINI

Youtube

Facebook

Telegram

Kisah Dunia Telegram