Inspirasi Realiti Hidup

Dah Terlanggar Kereta Langsung Tak Marah, Toleransi Uncle Cina Ini Dipuji Ramai

Kepelbagaian bangsa di negara ini menjadi tunggak utama rakyat yang majmuk. Perbezaan itulah sebenarnya yang menyatukan kita semua tidak kira apa jua keadaan sekalipun. Tidak kiralah Melayu, Cina, India, mahupun etnik Sabah dan Sarawak, kepelbagaian itu jugalah yang memupuk kita semua untuk saling bertoleransi. Itulah yang dapat digambarkan dengan rakan sekerja kepada saudara Nan Naz ini apabila dia tanpa sengaja telah terlanggar kereta seorang uncle Cina ini.

BACA : Bekas Bos Cina Aku Dulu Susah Senang Bersama, Hari Ini Aku Saksi Dia Convert…

Gambar Sekadar Hiasan

Itulah yang dapat digambarkan dengan rakan sekerja kepada saudara Nan Naz ini apabila dia tanpa sengaja telah terlanggar kereta seorang uncle Cina ini.

Namun, apa yang membuatkan dia hormat dengan pendirian uncle Cina ini kerana langsung tidak marah malah, membawa rakannya itu ke sebuah klinik dan menanggung semua kos rawatan sebelum menghantarnya pulang.

Mengenai keretanya yang rosak itu pun, uncle Cina ini tidak meminta sebarang ganti rugi dan tidak mahu membuat laporan poIis serta akan membaikinya sendiri.

You orang hari raya sudah mau dekat. Selamat hari raya. Allah, terharunya..

Sikap toleransi yang ditunjukkan oleh uncle Cina ini jelas sekali mencuri tumpuan ramai dan membuatkan rata-rata netizen membanjiri ruangan komen di Facebook.

Masih ada insan prihatin..tengok air muka nampak orang baik2

Susah nak jumpa Cina baik macam ni..respect

Macam ni la orang yang kita nak..terbaik uncle

Tak kira apa bangsa pun, janji hati mahu baik

Sumber : FB Nan Naz

1
like
love
haha
wow
sad
angry