Cinta & Perhubungan Semasa

Berbalah Di Instagram, Noor Nabila Gelar Sharnaaz Narsistik & Masalah Mental?

Umum tahu, rumah tangga pelakon Sharnaaz Ahmad dan selebriti Noor Nabila kini sedang dilanda masalah. Dikatakan tidak lagi tinggal sebumbung, perkahwinan yang hampir mencecah usia 2 tahun pada tanggal 31 Mac ini terlihat semakin dingin apabila kedua-dua suami isteri itu tidak lagi mengikuti akaun IG satu sama lain dan sering memuatnaik status sedih dan dingin di akaun Instagram masing-masing

BACA: Makin Bosan Dengan Status Sedih Sharnaaz, Ramai Syak Gimik Terbit Buku Puisi

Terbaru, Sharnaaz ada memuatnaik sebuah status di IG story bersempena dengan Hari Wanita. Namun, status tersebut telah menimbulkan spekulasi bahawa ianya ditujukan khas buat isterinya itu.

Jangan sesekali menidakkan k4um Adam sebagai ketuamu…jika anda Is1am terima

Seolah terkesan dengan kata-kata Sharnaaz, Nabila turut memuatnaik sebuah gambar di akaun IG miliknya dan menutup ruangan komen untuk pengikutnya. Terbaru, Nabila ada memuat naik beberapa keping gambar kata-kata yang seolah ditujukan untuk membalas kata suaminya itu.

Kau takkan faham kerosakan yang kau dah buat dekat orang lain sehingga benda tu kena balik dekat kau.

Bila orang ‘t0ksik’ tidak lagi boleh mengawal anda, dia akan cuba mengawal cara orang lain melihat anda. Salah faham itu akan buat anda rasa tidak adil. Tapi jangan melatah, percaya bahawa akhirnya orang lain akan nampak kebenarannya, sama seperti anda.

Bersamalah dengan orang yang akan menjaga anda. Bukan menjaga secara materialistik, tapi menjaga jiwa anda, kebajikan anda, hati anda dan segalanya tentang anda.

Akhirnya saya sedar saya tak pernah meminta lebih. Saya cuma meminta pada orang yang salah.

Selain itu, terdapat empat buah story yang membicarakan soal narsistik. Story tersebut mencetuskan spekulasi seolah-olah Nabila menggelar Sharnaaz Ahmad sebagai seorang narsisitik, iaitu orang yang mempunyai masalah personaliti yang juga merupakan sejenis gangguan mental.

Orang yang narsisitik tidak pandai menghorm4ti, tidak sensitif, mengongkong, pembu1i, gunakan ancaman dan ugutan, menipu, tidak menghiraukan perasaan anda, memperkecil dan menyusahkan, beri anda ‘silent treatment’, marah, naik angin, tak boleh diharap, hipokrit, lepaskan semuanya pada anda, tidak tunjukkan simpati dan penyesalan, sombong, berlagak besar, hanya mengarah, tidak mendengar dan ada personaliti yang menawan sehinggalah dia meletus jika sesuatu perkara tidak mengikut kehendaknya. Ia menghasilkan seorang dewasa yang kebudak-budakan, pembu1i yang tidak matang dan lemah, yang memerluk4n kuasa dan sentiasa merasakan dirinya berhak dan berkuasa.

Narsisitik tidak mempunyai batasan. Mereka berasa berhak untuk cakap apa sahaja yang mereka rasakan benar, dan lontarkan pendapat mereka tidak mengira sama ada ianya biadab, menyakitkan atau tidak betul sama sekali. Mereka kemudiannya akan marah bila anda mempertahan diri dan menyalahkan anda kerana membuat ‘drama.’

Narsisitik suka memprovokasi emosi negatif orang lain untuk mendapat reaksi balas. Ini selalunya dilakukan dengan mengatakan sesuatu yang biadab, dan melakukan sesuatu yang kej4m. Mereka kemudiannya menyalahkan emosi itu dengan mengatakan anda gila, perangai berlebihan, panggil anda drama queen, atau cuba untuk buat anda rasa emosi anda itu salah. Hal itu membuat anda meragui diri anda sendiri dan ia memberi kesan kepada keyakinan diri dan harga diri anda. Jangan biarkan narsisitik untuk mengawal dan memberitahu anda apa yang anda patut rasa. Ini ada lah salah satu bentuk manipulasi dan pender4an emosi.

Narsisitik melihat diri mereka sebagai mangsa atau tidak bersalah dalam setiap aspek. Mereka akan berasa tersinggung dengan kebenaran. Tapi kebenaran akan muncul jua. Masa akan menunjukkan diri mereka yang sebenar.

Krisis rumah tangga yang telah tercetus beberapa bulan lalu itu kini semakin tegang namun Sharnaaz masih terlihat dibenarkan bertemu dengan anak mereka, Jebat Jayden. Peminat ratanya turut mendoakan agar rumah tangga pas4ngan ini dapat dipulihkan dan kembali bahagia.

Sumber: IG noornabila, sharnaazahmad

like
love
haha
wow
1
sad
angry

Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.