Inspirasi Realiti Hidup

“Awak Doa Untuk Bisnes Saya?” – Kisah Bos Cina & Pekerja Ini Buat Ramai Terharu

Malaysia merupakan sebuah negara yang sangat istimewa dan bertuah kerana didiami oleh masyarakat majmuk. Meskipun berbeza budaya dan agama, kita semua masih boleh bersatu padu dan bermuafakat, tak kira dalam sektor pekerjaan ataupun dalam komuniti secara amnya. Walaupun sifat ‘r4cist‘ ataupun syak wasangka masih lagi belum dapat dapat terhakis, namun perkara itu dapat dihakis jika kita memahami satu sama lain dengan baik.

BACA: “Tengok Macam Mak Yang Pakai Telekung Tapi Tunduk Je Tak Gerak-Gerak” – Lelaki Kongsi Pengalaman Diganggu Ketika Solat

Seperti dalam coretan yang dibuat oleh seorang usahawan yang bernama Adam Harris ini, dia ada berkongsi satu kisah mengenai majikan Cina sewaktu bekerja dengannya pada suatu ketika dahulu. Menurut Adam, bosnya ini tiada masalah untuk berkenalan dengannya, cuma kurang gemar apabila mendengar tentang agama IsIam.

Dia tak lokek kongsi apa saja dengan saya…cuma tak suka IsIam

Antara perkara yang paling ketara adalah sewaktu Adam mahu bersolat di kedai itu. Walaupun dia tidak gemar melihat perkara itu, namun dia tidak pernah tegur dan perhatikan saja gelagat pekerjanya. sampailah akhirnya dia sendiri terbuka dengan perkara tersebut.

“Saya doa bos punya kedai ramai pelanggan…dalam bisnes bos ada gaji saya”

Gambar sekadar hiasan

Dia bersihkan stor, beli selipar baru…ingatkan waktu berbuka puasa

Gambar sekadar hiasan

Selepas berhenti daripada kerja tersebut, majikannya pernah berjumpa dan memberitahu satu luahan yang sangat bermakna buat Adam dalam hidupnya.

“Saya sudah percaya tentang doa awak”

Seseorang datang dalam hidup kita, dia bawa rezeki dia sekali

Cuma perlu sikit kesabaran untuk membimbing manusia

Berkat daripada peristiwa tersebut, Adam kini bergelar seorang usahawan yang sangat berjaya kerana membuat satu perniagaan yang sangat unik iaitu menjual ayam goreng dengan harga cuma RM1.

Ternyata kisah itu amat memberi inspirasi kepada ramai netizen dan menyedarkan mereka tentang nilai berkat kesabaran, terutamanya di hadapan masyarakat yang berlainan bangsa ataupun agama.

Rasa sedih nak berhenti dapat bos yang memahami

Pernah kerja di kedai Cina dulu…diorang sangat hormat

Akhlak yang baik boleh buat orang suka pada kita

Terharu baca

Akhlak adalah dakwah secara senyap

Sumber: FB Adam Harris & Twitter azwankamid1

1
like
2
love
haha
wow
sad
angry

- Kerja Kosong | Latihan Industri | Praktikal. Klik untuk Info lanjut.

Kisah Dunia

Tunggu sekejap yer..

0