Inspirasi Realiti Hidup

27 Tahun Tinggalkan Kampung, Cerita Cleaner Bangladesh Ini Buat Ramai Tersedar

Kedatangan warga asing ke negara ini sudah semakin meningkat dari semasa ke semasa. Kebanyakan mereka yang datang ke sini adalah untuk mencari peluang pekerjaan termasuklah menjadi buruh binaan, pengawal keselamatan, dan banyak lagi. Namun, kita tidak ketahui akan kisah yang dialami oleh mereka di sebalik kepayahan mencari rezeki untuk keluarga tercinta di kampung halaman.

BACA : 7km Berkerusi Roda Hantar Pesanan GrabFood, Kecekalan Gadis Ini Buat Ramai Hiba

Gambar Sekadar Hiasan
Gambar Sekadar Hiasan

Itulah yang dapat digambarkan dengan peng0rbanan seorang pak cik tua iaitu Abu Bakar apabila dia sudah merantau ke negara ini sejak 27 tahun lalu untuk mencari rezeki buat isteri dan anak-anaknya di Bangladesh.

Kredit Foto : Humans of Kuala Lumpur

Saya meninggaIkan kampung halaman saya Bangladesh 27 tahun yang lalu apabila anak kelima saya berusia 6 bulan, saya belum pulang sejak dulu, saya merindui keluarga saya dan mereka juga merindukan saya, tetapi ini adalah untuk mereka. Semua ini adalah untuk masa depan mereka.

Gambar Sekadar Hiasan

Menurutnya, dia datang ke Malaysia kerana mendapat tahu bahawa terdapat banyak peluang pekerjaan dan bekerja sebagai tukang cuci tandas di Klang Parade. Walaupun pekerjaan itu bukanlah yang mahu dilakukannya tetapi dia tetap meneruskannya sehingga kini.

Gambar Sekadar Hiasan

Saya melakukannya 7 hari seminggu, 365 hari setahun selama 27 tahun yang lalu. Saya tidak pernah ambil satu hari cuti s4kit sekalipun. Dan saya masih lagi sihat, InshaAllah. Keperluan saya di sini adalah mudah. Saya mempuyai beberapa kawan baik di sini.

Saya menghantar kebanyakan pendapatan saya kepada keluarga. Saya mandi, sarapan pagi, pergi bekerja dan kembali, bercakap dengan keluarga melalui telefon, saya berehat dan itu adalah perkara yang sama pada keesokan harinya. 

Tambah pak cik tua ini, anak-anaknya kini telah menjadi orang yang berjaya iaitu seorang hakim, doktor, dan jurutera. Hal ini telah membuatkan dia berasa cukup bersyukur dengan pencapaian mereka.

Pada bulan Disember ini saya akan pulang ke rumah dan akhirnya dapat melihat keluarga saya lagi. Ini akan menjadi kali pertama saya akan melihat dua orang cucu saya juga. Saya tidak boleh sabar untuk menunggu.

Disebabkan kegigihan dia bekerja tanpa mengenal erti penat, krew Klang Parade meraikan pencapaiannya sebagai pemenang untuk Anugerah Tandas Awam Terbersih oleh Majlis Pembandaran Klang.

Kisah yang dikongsikan oleh pak cik Abu Bakar ini turut membuka mata ramai ramai dan rata-rata netizen meninggaIkan komen mereka di ruangan entri tersebut.

Semoga perjalanan selamat. Terima kasih untuk sumbangan 

InshaAllah anda akan bersatu dengan ahli keluarga

Berkat gajinya..semoga Allah merahm4tinya dengan kesihatan yg baik

Sumber : FB Human of Kuala Lumpur

[instagram-feed]