Cinta & Perhubungan Santai

2 Minggu Allah Bagi Aku & Adik-Beradik Jaga Ibu Dekat Rumah, Akhirnya..

Kehilangan insan tersayang terutama sekali melibatkan ahli keluarga di kala sedang berjauhan dengan mereka adalah sangat memeritkan. Mana taknya, dari kecil sudah dibesarkan dengan kasih sayang tapi terpaksa berpisah buat selamanya. Itulah perkongsian di Twitter BroNaiki yang dikongsikan oleh salah seorang daripada pengikut mengenai kehilangan ibu tercinta kerana menghidap barah payud4ra.

BACA : Tak Pernah Missed Buat Chemo, Gadis Ini Kongsi Perjalanan Bebas Barah Limfoma!

Ibu meninggaI tahun lepas. 2 minggu sebelum Raya Haji

Seharian tak buat apa2. Duduk atas sejadah..

Menurut tweet yang ditulis, ibunya telah disahkan menghidap barah payud4ra sejak tahun sebelumnya di saat dia sedang melanjutkan pelajaran dan tinggal jauh dengan ahli keluarga. Selepas sebulan pengesahan itu barulah adiknya memberitahu akan perkara tersebut kerana ibunya mahu dia habiskan peperiksaan terlebih dahulu. Jelasnya, perkara yang paling memeritkan adalah sewaktu ibunya membuat rawatan chemotherapy.

Ustaz kata bawaan saka, mimpi ada j4rum dekat baju

Disebabkan rawatan tersebut, badan ibunya menjadi susut kerana hilang selera makan. Malah, ibunya pernah menangis setiap kali mahu makan kerana seperti terdapat sesuatu menahan seleranya.

Pernah orang kata diorang tak nampak tadika ni

Pernah juga ibunya bermimpi ada orang yang memakai jubah berwarna hitam datang ke rumah, namun wanita itu tidak sempat membuka pintu dan mendapati individu tersebut sudah pulang. Malah, dia juga tidak pasti sama ada ibunya terkena buatan orang kerana wanita itu sangat baik dengan pemilik tadika di rumahnya.

Gambar Sekadar Hiasan

3 minggu sebelum pergi, ibu ada masalah pernafasan

Walaupun mereka pernah cuba mendapatkan rawatan secara tradisional, tapi semuanya tidak membuahkan hasil. Sampailah satu tahap ketika mahu menyambut Hari Raya, ibunya beri sejumlah wang buat dia adik-beradik untuk berbelanja seolah-olah tahu ini adalah kali terakhir.

SeI ketumbuhan  hampir tutup dua2 paru-paru

Sebaik doktor memberitahu tiada cara untuk merawat barah ini, dia menjadi sangat marah kerana berpendapat ibunya kelihatan semakin teruk selepas membuat rawatan chemo dan makan segala ubat yang diberi. Apabila doktor memberitahu bahawa seI ketumbuhan tersebut hampir menutup paru-paru, ibunya hanya tersenyum dan meminta maaf kepada semua orang.

Ibu teringin makan rendang kerang

Sejak dari itu, keadaan ibunya menjadi tidak stabil dan selama 2 minggu dia mendapat menjawa wanita kuat tersebut di rumah termasuklah menyediakan segala keperluannya. Walau bagaimanapun, doktor tidak membenarkan ibunya makan kerana boleh melambatkan proses rawatan.

Orang yang takde mak ni, Allah takkan uji dekat semua orang

Namun, dia bersyukur kerana doanya termakbul supaya tidak terjadi apa-apa kepada ibu sepanjang ketiadaannya di rumah. Meskipun begitu, ibunya telah tenang menghadap Ilahi pada malam itu. Walaupun sedih, tapi dia reda akan kehilangan ini dan terima dengan hati yang tenang.

Sumber : Twitter BroNaiki