Santai Semasa Tips Berguna

10 Perkara Anda Perlu Elakkan Bila Beraya Rumah Orang, No. 8 Tu Paling Penting!

Setiap kali Syawal menjelma pasti semua orang akan berasa teruja untuk berjumpa dengan sanak saudara terutama sekali kanak-kanak. Pada hari raya inilah ahli keluarga mengambil kesempatan untuk berkumpul. Maklumlah setahun sekali saja dapat bersua muka dek kerana kesibukan masing-masing di perantauan. Tapi kalau sudah beraya rumah orang tu, tolonglah elakkan 10 perkara ini sebab tuan rumah tak suka!

BACA : “Ego GiIa Jantan Ni!” – Geram Netizen Kini Beralih Pada ‘Daniel Hakim’ Pula

1) Jangan datang rumah orang terlalu awal

Tuan rumah baru saja celik mata daripada tidur. Tak pasal-pasal kena baling dengan periuk belanga pulak!

Gambar Sekadar Hiasan

2) Pastikan anak-anak tak ambil duit raya banyak-banyak 

Biasalah kadang-kadang ibu bapa ni tak perasan. Tahu-tahu banyak pula sampul raya dekat tangan anak! Pengsan tuan rumah tu nanti.

Gambar Sekadar Hiasan

3) Jangan datang rumah orang tengah malam

Dah buang ‘tebiat’ ke raya rumah orang tengah malam? Tuan rumah pun dah ready dengan baju kelawar!

4) Jangan pertikai baju tuan rumah sama dengan langsir

Kegawatan ekonomi pada masa kini buat harga barang makin mahal, jadi kenalah jimat sikit. Kalau tak memang budak-budak tak dapat duit rayalah gamaknya.

Gambar Sekadar Hiasan

5) Jangan nak jadi mak cik bawang sangat

Tak payah busybody tanya bila orang nak kahwinlah apalah. Nanti bila dah kahwin jangan tanya bila nak ada anak pula! Buat orang bosan saja.

Fambar Sekadar Hiasan

6) Jangan pandai-pandai nak tukar siaran TV rumah orang

Kalau tuan rumah satu keluarga minat hindustan, jangan sukahati tukar cerita Korea! Kecik besar kecik besar je tuan rumah tu pandang pula nanti.

Gambar Sekadar Hiasan

7) Jangan terus ke dapur rumah orang

Bila musim perayaan ni dapur rumah memang macam tongkang pecah. Kalau dah termasuk dapur lepastu nampak berserepah tu, kau diamkan saja. Macamlah dapur korang bersih sangat.

8) Jangan biasakan budak-budak buka sampul raya depan tuan rumah

Bab ni ibu bapa perlu mainkan peranan untuk ajar anak lebih beradab. Kalau tak, merah muka tuan rumah tu kalau dia bagi RM1.

Gambar Sekadar Hiasan

9) Kalau termakan kuih tak sedap, telan je

Kalau tak sedap tu, jangan cuba-cuba nak selit kuih tu dekat celah sofa atau pasu rumah orang. Tak baik!

10) Dah tumpang tandas orang, sila flush

Perkara paling tuan rumah tak suka bila tetamu datang. Dah la bau dia pun boleh tahan, siap tak flush. Bukan susah sangat pun.

Sumber : vitdaily

like
love
haha
wow
sad
angry