Hiburan Inspirasi

Watak Disleksia Macam Orang Cacat, Telemovie Sheila Rusly Dipertikai Netizen

Drama terbitan JS Pictures bawah naungan Sheila Rusly dan suami, Jinggo sering mendapat tumpuan ramai kerana selalu tampil dengan unsur realiti kehidupan terutamanya yang mengetengahkan golongan OKU untuk memupuk kesedaran masyarakat. Seperti dalam telemovie ‘Silang’ yang telah dimainkan di TV3 malam tadi, mereka sekali lagi menonjolkan tentang realiti kehidupan seseorang yang mempunyai masalah disleksia.

BACA: [VIDEO] “So Gentle!” – Kunjungi Pelajar Disleksia, Nazim Othman Dipuji Netizen

Ia berkisarkan tentang Dura (Emma Maembong) yang berkahwin dengan Amir (Nazim Othman) dan mula mengetahui bahawa suaminya itu mempunyai masalah disleksia apabila gagal dalam ujian berkomputer untuk mengambil lesen kereta.

Sepanjang cerita itu, perwatakan yang ditonjolkan Amir sebagai seorang penghidap disleksia adalah gagap selain sering terlupa termasuklah tidak ingat siapa Dura yang kini sudah menjadi isterinya.

Anak disleksia tak gagap

Hal itu membuatkan segeIintir penonton mempersoalkannya di ruangan komen pada foto Sheila Rusly di Instagram.

Agak2 lah sis nak create awareness pun

Mereka menganggap watak seorang disleksia yang ditonjolkan pengarah dalam ‘Silang’ adalah tidak begitu tepat dengan fakta. Sheila Rusly juga dilihat telah menjawab setiap komen berbaur kritikan dan persoalan itu di ruangan balas.

Awak ingat saya buat cerita syok sendiri ke?

Macam cacat setahu saya disleksia macam orang normal

Apabila ada yang berpandangan disleksia itu sepatutnya dilihat seperti seorang yang normal, Sheila menjawab bahawa peny4kit ini mempunyai pelbagai jenis.

Kenapa dia gagap? 

Masih banyak yang tak tahu pasal disleksia

Dalam pada itu, ada juga yang menganggap usaha Sheila dan suami dalam mengetengahkan cerita seperti ini adalah suatu sumbangan yang besar kerana masih ramai yang tidak tahu tentang peny4kit ini.

Gambar kahwin tu macam kenal

Selain kekurangan tentang fakta disleksia, penonton nampaknya turut perasan tentang gambar perkahwinan Dura dan Amir yang hanya disunting dari foto perkahwinan Nazim Othman bersama Bella. Perkara itu telah dikongsikan ke media sosial dan menjadi bahan lawak ramai netizen.

Benda boleh copy paste

Sumber: Twitter irdnabtrisyia, IG ,themateenhansel, sheilarusly_jspictures