Tips Berguna

Wajib Tanam Kuku-Rambut Yang Dipotong Masa Haid? Wanita Kena Tahu Hal Sebenar!

Ketika didatangi haid pada setiap bulan, orang wanita kadangkalanya terpaksa merasai pelbagai kesan sampingan seperti senggugut, pening kepala, lenguh sendi dan macam-macam lagi. Selain itu, ada juga larangan yang perlu diambil serius antaranya adalah tidak boleh memotong kuku atau rambut. Jika tetap mahu memotongnya, rambut atau kuku yang sudah terpisah dari tubuh badan itu katanya harus ditanam atau dibawa sekali ketika mandi wajib.

Baca : Tak Payah Kecam, Kita Masih Banyak Jahil- Peguam Syarie Jelaskan Hukum Idah

Tak perlu dibawa semua yang dipotong ketika mandi wajib

Turut terpanggil dengan persoalan berkaitan perkara itu, seorang ustaz selebriti iaitu PU Azman akhirnya mendedahkan hukum sebenar perbuatan memotong kuku dan rambut ketika wanita didatangi haid. Rupa-rupanya, tiada dalil yang menyebut tentang kewajiban amalan tersebut. Bahkan, tiada kesan buruk melibatkan akhirat seperti yang dianggap ramai sebelum ini.

Gambar sekadar hiasan

Uraikan rambutmu dan bersikatlah

Ada juga hadis yang menyebutkan bahawa Nabi SAW pernah menyuruh Aisyah untuk menguruskan rambutnya. Perbuatan tersebut sememestinya boleh menyebabkan helaian rambut gugur. Namun begitu, Baginda tidak pula menyuruh Aisyah untuk membawanya sekali ketika bermandi wajib.

Gambar sekadar hiasan

Kalau tanam dengan kepercayaan tertentu, maka khurafat

Kekeliruan itu sebenarnya sudah lama berlegar-legar dalam kehidupan orang wanita. Bahkan sejak dulu lagi, ramai yang terus membawa rambut seusai mandi wajib walhal benda itu tidak wajib pun. Kata PU Azman lagi, amalan itu sebenarnya tidak dilarang. Tetapi, usahlah dilakukan dengan kepercayaan tertentu kerana dikhuatiri menjadi khurafat.

Gambar sekadar hiasan

Sumber : Instagram PU Azman

[instagram-feed]