Hiburan

[VIDEO] Hadir Untuk Tournament Rugbi, Tapi Pemain Jepun Ini Sempat Kutip Sampah

Apabila bercakap tentang negara Jepun, kita pasti membayangkan tahap kemajuan dan kehebatan mereka dalam menghasilkan pelbagai teknologi baru. Bukan sahaja sudah menempa nama sebagai negara yang maju dari segi ekonomi semata-mata malahan mereka juga amat sinonim dengan sikap berdisiplin khususnya dalam perihal kebersihan sehinggakan jika kita melancong ke negara mereka, amat sukar untuk kita menemui sampah di merata-rata tempat.

Baca : “Mesti Terpengaruh Video Jepun Punya Train” – Wanita Kongsi Pengalaman Gangguan S3ksual

Berbeza pula dengan negara Malaysia kerana nampaknya, tahap kesedaran ahli masyarakat kita tentang kepentingan menjaga kebersihan masih berada di takuk yang rendah. Ini dibuktikan lagi menerusi sebuah video yang dimuat naik oleh seorang lelaki.

Datang nak join tournament rugbi atau bersihkan negara orang

Dalam video yang dikongsikan itu, terdapat kelibat beberapa orang pemain Jepun yang mengutip sampah di sekitar kawasan padang. Meskipun mereka hadir untuk menghadapi perlawanan rugbi di sini namun nampaknya mereka tidak pernah lupa akan disiplin menjaga kebersihan yang sudah lama diamalkan dalam hidup mereka.

Situasi berkenaan seakan menjadi tamparan hebat buat rakyat Malaysia yang bersikap acuh tak acuh dalam menjaga kebersihan alam sekitar. Tindakan pemain Jepun tersebut pastinya bukan atas suruhan sesiapa dan ia dilakukan atas rasa tanggungjawab.

Para netizen yang menyaksikan video tersebut juga sempat menzahirkan rasa malu dengan apa yang berlaku dan dalam masa sama memuji sikap positif warga Jepun tersebut.

Orang Jepun memang dari kecik pentingkan  kebersihan

Dia orang ni memang bagus

Malu la kalau macam ni…kalau rakyat tak ambil ikhtibar tak tahulah

Aku datang negara dia orang, payah nak nampak sampah

Twitter : alio lavista