Inspirasi Realiti Hidup Santai

Ust Ebit Lew Tak Kisah Suap Anak Jalanan Makan Guna Tangan, Ramai Tersentuh!

Sebut saja nama penceramah Ustaz Ebit Lew sudah pasti ramai akan terbayangkan kelembut@nnya dalam berbicara dan tingkah laku yang ikhlas terhadap orang di sekelilingnya. Jika dilihat di media sosial miliknya, Ustaz Ebit Lew gemar berkongsi video ketika menyampaikan ceramah dan aktiviti bersama anak-anak jalanan pasti meruntun jiwa sesiapa saja yang melihatnya.

BACA : “Dengan Isteri Jangan Marah-Marah”- Ustaz Ebit Lew Kongsi Tips Buat Para Suami

Ceramah terbuka bersama anak2 jalanan

View this post on Instagram

Hari air mata. Baru sampai anak-anak berlari dekat saya. Peluk cium saya. Tak sempat tolak. Yang besar sikit pun peluk. Yeye ustaz datang bagi ceramah. Mereka cepat-cepat kumpul. Bila cerita pasal mak ayah ramai menangis. Bila saya kata kita berhenti dulu makan. Adik-adik comel kata tak nak makan. Nak dengar ceramah lagi… Bila nak bagi makanan semua anak tolongg..paling sedih masa nak balik ramai-ramai naik kereta katanya nak ikut ustaz. Macam mana nak suruh turun. Ustaz bila nak bawa kami jalan-jalan. Semua nak ikut dan happy sangat wajah mereka…. Akak tu kata ustaz dah buat asrama boleh didik anak kami. Sedih dengar. Semua anak baik-baik. Semua anak tanya bila nak bawa kami belajar iman. Belajar agama. Ermm sedih tak tahu nak jawab macam mana. Ada remaja-remaja besar ada laki dan ada perempuan saya tanya tidur mana. Macam biasa ustaz dekat jambatan. Pergh memang sedih. Ada yang ada rumah. Tapi tengoklah satu bilik sewa duduk ramai-ramai. Semua duduk sekali. Kadang bagi kawan tumpang. Baik tidur tepi jalan angin banyak..situlah tempat bermain dan rasa lapang.tengok orang tengok jalan macam astro untuk mereka…sedihnya ya Allah.. Doakan saya yer satu hari dapat beli tanah buat resort. Dapat bawa anak-anak recharge iman di situ dengan suasana iman. Begitu juga muallaf yang ingin belajar agama boleh bawa mereka terus beberapa hari ke situ. Jika mereka semangat terus hantar ke mana-mana madrasah atau pusat latihan atau terpulang mereka. Doakan supaya Allah kabulkan niat saya satu hari nanti. Apapun pun syukur sekarang jika program jangka panjang saya sewa resort untuk kem anak remaja sampai 500 orang 3hari 2malam. Untuk program mak ayah selalu sewa matradekL-ebitlew #prokidsCutiSekolah #keluargaSunnah29september2018

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Mendekati para gelandangan

Baru-baru ini, Ustaz Ebit Lew telah berkongsi satu video menerusi Facebook miliknya. Dalam video berkenaan memaparkan dia sedang berada di sebuah kedai makan sambil dikelilingi oleh anak-anak jalanan.

Ustaz Ebit Lew suap anak-anak jalanan makan

Ustaz Ebit Lew berasa sebak kerana merindui anak-anak remaja yang baik ini menyebabkan dia terus singgah dan memberhentikan kereta. Sesampainya di situ, dia terus memberi salam menyebabkan anak-anak jalanan ini datang lantas mem3luknya.

Order makan & minum..seronok kena suap

Tidur rumah nyonya ibu ayam, dato itu ini, tepi bank & bangunan

Nak bina resort..untuk semua masalah anak muda & keluarga

Ternyata keikhlasan yang ditunjukkan oleh Ustaz Ebit Lew terhadap anak-anak jalanan tersebut telah membuatkan rata-rata netizen turut terharu dan sebak serta mendoakannya.

Ketika orang lain pandang tak baik, ustaz layan mereka macam anak2

Tiap kali lihat ustaz mendekati anak2 ini, hati ini mesti tersentuh

Baik betul ust. Ebit ni. Semoga pekerjaannya dapat ganjaran dari Allah

Menangis hati aku ni..tak tahu nak cakap apa

Saya nak mengalir air mata betapa mulianya hati ustaz ini..bimbinglah mereka

Moga Allah sentiasa melindungi ustaz & anak2 ini

Sumber : Facebook ebitlewofficialpage & Instagram ebitlew

[instagram-feed]