Home » “Sedapnya Nama!” – Gelaran ‘Mata Air Di Syurga’, Peminat Puji Nama Bayi Ainan Tasneem?
Hiburan

“Sedapnya Nama!” – Gelaran ‘Mata Air Di Syurga’, Peminat Puji Nama Bayi Ainan Tasneem?

Tahniah buat penyanyi manis, Ainan Tasneem yang selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada 2 Mac yang lalu.

Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah.. Segala puji hanya bagi Allah Tuhan Semesta Alam. . Syukur pada Allah di atas nikmat kelahiran yg diberikan ini, Alhamdulillah Ainan telah selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada pagi hari jumaat yang mulia bertarikh 2/3/18. Ainan bersalin secara normal dan bayi selamat keluar dari rahim ini tepat pada pukul 7.12 pagi tadi dalam keadaan yang sihat dengan berat 2.91 kg 😊 . Terima kasih diatas berkat doa kalian semua, proses kelahiran ini berjalan dengan begitu mudah sekali. . Semoga anak ini akan menjadi anak yang solehah dan penyejuk mata kedua Ummi dan Abuyanya, Aamiin Allahumma Aamiin.. . Terima kasih semua 🌸 . #babyAS

A post shared by A I N A N T A S N E E M (@ainantasneem92) on

Terbaru Ainan dalam entri Instagramnya mengumumkan nama anak perempuan sulungnya.

Menurut Ainan, dia menamakan bayinya Ainan Salsabiela Binti Mohamad Ariffudin, yang bermaksud  ‘Mata Air di Syurga’. Menariknya, difahamkan nama bayi berkenaan hampir sama dengan umminya.

Tidak hanya itu, Ainan turut menjelaskan maksud Salsabila sambil memetik beberapa ayat alQuran dan hadis yang menerangkan makna nama anaknya itu.

Assalamualaikum semua. Nama saya Ainan Salsabiela Binti Mohamad Ariffudin. Maksud nama saya 'Mata Air di Syurga', sama maksud lebih kurang dengan nama Ummi saya. Doakan saya menjadi anak yang solehah ya semua. ☺️ ———————————————————– Indahnya nama 'Salsabila' ini adalah kerana ianya adalah mata air di syurga, yang akan diberikan kepada orang yang mendekatkan diri kepada Allah (muqarrabin), sedang para abrar (orang yang berbuat baik), maka Allah memberi mereka air yang diberi campuran kafur (air dingin yang baunya wangi) dan zanzabil (air halia yang segar dan wangi). . وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِيلًا "Dan mereka dalam Syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari "Zanjabil"," (Surah Al-Insan : ayat 17) . عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّىٰ سَلْسَبِيلً "Iaitu sebuah mata air dalam Syurga, yang disebutkan sifatnya sebagai "Salsabil"." (Surah Al-Insan : ayat 18) . "Sungai di syurga adalah sesuatu yang pasti, ia terus mengalir dan tidak pernah berhenti, terletak di bawah ghuraf (mahligai), istana-istana dan taman-taman penghuni syurga. Sungai-sungai tersebut berupa sungai madu, sungai khamar yang tidak memabukkan, sungai susu dan sungai air jernih yang tidak berubah rasanya. Sungai-sungai syurga memancar dari bahagian atas syurga, kemudian mengalir turun ke bawah menuju kesemua tingkatan-tingkatan syurga seperti tersebut di dalam hadis yang bermaksud ; "Sesungguhnya Firdaus itulah tempat terbaik dan tertinggi darjatnya. Di atas Firdaus terdapat "Arasy Allah, dan dari situ mengalir sungai-sungai syurga." (HR. Bukhari) . (Bedung from @webbitz 🌸)

A post shared by A I N A N T A S N E E M (@ainantasneem92) on

Ainan turut meminta orang ramai untuk mendoakan semoga anak perempuannya menjadi anak yang solehah.

Rata-rata memuji nama Salsabila yang sedap didengar, selain ada yang mengucapkan tahniah atas kelahiran anak sulungnya itu.

Ainan yang terkenal kerana lagu Aku Suka Dia memilih untuk meninggalkan dunia nyanyian dan fokus kepada rumah tangga selepas menjadi isteri kepada seorang jurutera.

Ainan mendirikan rumah tangga dengan Mohamad Ariffudin pada 7 Januari tahun lalu selepas menerima lamaran daripada suaminya sebulan selepas mereka berkenalan.

Sumber Instagram Ainan Tasneem

KisahDunia.COM

- Dapat duit dengan kongsi artikel Info lanjut.

- Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke kisahdunia@kayzasia.com Info Lanjut.

like
love
haha
wow
sad
angry

Apa Komen Anda