Santai

“Kalau Nak ‘Naik Sheikh’ Cepat Masa Main Kuda Kepang, Berdiri Belakang Gendang”

Kuda kepang adalah tarian berkuda, merupakan kesenian yang berasal dari Jawa, Indonesia sebelum berhijrah ke Malaysia terutama sekali di Johor. Sebelum tarian dimulakan, kemenyan akan dibakar dan jampi akan dibacakan untuk beri tenaga pada kuda-kuda. Sebab itu kadangkala kita lihat mereka seolah-olah ‘naik sheikh’ ataupun isim. Begitulah perkongsian pengalaman seorang pengguna Twitter @Fishyies tentang tarian tersebut.

BACA : [VIDEO] “Kalau Nak Menari, Tu Hak Mereka” – Respon Caprice Tentang Tarian S*ksi

Gambar Sekadar Hiasan

Pada mulanya, dia hanya bermain biasa di taman perumahannya dan kebiasaannya hanya budak lelaki saja yang akan ‘naik sheikh’. Kebetulan pada satu hari keluarga cikgunya ada kenduri di Johor dan menjemput mereka untuk turut serta dalam acara kudang kepang.

“Kalau rasa nak naik sheikh cepat, diri belakang gegendang”

Setibanya di sana, kelihatan penduduk kampung telah berkerumun untuk menyaksikan tarian tersebut dan kumpulan dia yang akan mula buat persembahan pertama. Semasa menari, ada juga yang hampir-hampir naik sheikh tapi semua masih dalam keadaan terkawal.

1 kuda kepang, 2 bawa dari rumah, 3 diri sendiri

Selepas 5 minit berada di belakang gegendang tersebut, kakinya seperti bergerak sendiri dan merasakan seolah-olah ada 3 ‘benda’ berada di dalam badannya walaupun dia masih dapat mengawal dirinya. Memandangkan dia seorang saja perempuan yang turut serta dalam tarian tersebut, ramai penduduk kampung turun untuk melihatnya.

Pergi tandas, makan duduk macam jantan

Disebabkan itu, gurunya mengambil keputusan untuk membawanya pulang ke rumah dan pada ketika itulah dia seperti orang tidak waras. Apabila ‘benda’ itu keluar saja daripada badannya, dia berasa sangat penat dan malu teringatkan apa yang telah terjadi.

Orang Johor tu cakap benda tu selalu ada dengan I

Hari seterusnya sewaktu mereka pergi ke majlis lain untuk menari, dia berasa malu untuk berhadapan dengan orang kampung. Apabila mereka menari pada malam itu ‘benda’ tersebut mahu memasuki badannya namun ditolak sekeras-kerasnya sehingga tuan rumah terpaksa beri bawang merah sebagai perlindung.

Gambar Sekadar Hiasan

Sumber : Twitter Fishyies