Semasa

Jom kita belajar cara sepakan viral Faiz Subri!

Jom kita belajar cara sepakan viral Faiz Subri! 1
Rasaflix

Sharing is caring!

g1Sudah lama rasanya arena bola sepak kita tidak digegarkan dengan perkara positif sebegini sekaligus telah mendapat perhatian media luar. Tolak ketepi mengenai politik dalam FAM kerana ianya tidak membawa sebarang perubahan. Selepas menjadi viral di laman sosial, nama pemain skuda bola sepak dari Pulau Pinang iaitu Faiz Subri seperti menjadi fenomenya.

Ada yang menggelarkan pemain ini seperti Roberto Carlos dan ada juga yang tidak percaya dengan jaringan bertuah tersebut. Rata-rata netizen melihat perkara itu sebagai skills individu yang menakjubkan dan memuji jaringan tersebut. Apatah lagi ianya dilakukan dari jarak sejauh 15 meter sekaligus bakal mencipta sejarah di dalam arena bola sepak tanah air.

g4

Semua sedia maklum mengenai pemain bola antarabangsa yang turut mampu melakukan jaringan sedemikian. Neymar, Ronaldo, Messi dan David Beckham antara nama yang selalu disebut mampu menghasilkan magis didalam keadaan bola mati. Bukan itu saja, pemain sebegini turut menjadi pilihan jurulatih untuk membunuh pasukan lawan tatkala pasukan mereka terdesak mengejar mata.

Mesti ramai yang diluar sana ingin tahu cara terbaik bukan untuk melakukan “perfect freekick” seperti yang dilakukan oleh lagenda sepanjang masa seperti  Juninho, Platini, Zico ataupun  Mihajlovic bukan? Mengikut sumber dari Axello Tacts Axello ini Ialah prinsip 4 step to striking the perfect freekick  seperti JUNINHO. Jom kita baca!

  1. Tetapkan sasaran atau sudut yang hendak dituju mengambil kira kemampuan GK serta keadaan fizikal benteng. Kalau anda rajin mengkaji sudut lemah GK ia akan lebih membantu.
  2. Jarak langkah larian.
    Jika Free kick yang jauh – Dalam 5 lingkungan 5 meter dari bola atau pada jarak sederhana/biasa pastikan anda mengambil 3/4 langkah untuk merembat bola dalam keadaan speed pantas dan bertenaga. Jika jarak bola dekat atau betul betul diluar kotak penalti pastikan anda Ambil satu langkah panjang ke belakang. Pastikan standing foot (kaki untuk kekuda/stand) betul betul dekat dengan bola untuk lebih tepat rembatannya.
  3. Fokus
    Jangan fikir benda lain, cuma fikir pasal teknik dan sasaran. Elakkan terpengaruh dengan tekanan di disekeliling. Anda juga dilarang memikirkan betapa pentingnya gol freekick itu pada team, kerana akan lebih mengeruhkan keadaan.Ini harus dilatih secara mental sebagai satu rutin. Dalam erti kata lain fokus kepada teknik dengan precisive.
  4. Lencongkan Bola
    Cuba untuk menghantar bola lencong kepada Goalkeeper. Berlari terus ke bola dan strike dengan Inside Foot / boot seperti membuat hantaran tetapi ‘inject’/suntik lebih tenaga. Tendang di bahagian  antara titik tengah bola dengan titik bawah bola ini untuk memberi effect lebih kejam kepada keeper . Jika anda berjaya melakukan semua perkara diatas dengan baik dan tepat tahniah sepakan anda membuatkan bola akan menjadi pegun seperti ditiup angin mengikut sasaran yang telah ditetapkan iaitu ke dalam gol. Inilah teknik sepakan yang dipanggil KNUCKLEBALL!

g6

Berbalik kepada cerita fenomena Faiz Subri, selain daripada jaringan yang cantik dan mendapat perhatian dunia, ada satu perkara yang kita terlepas pandang mengenai perkara tersebut. Ya, mengenai pengulas yang bertugas pada hari itu. Menerusi komen yang diperoleh dari The Sport Bible, ini antara komen-komen pedas yang diberi oleh penonton video tersebut.

David Buckley menulis : “Bagaimana pengulas tu boleh memberi reaksi seperti dia melihat perkara ini setiap hari?…

Komen tersebut mendapat lebih dari 200 likes dan juga beberapa mesej susulan terutamanya dari rakyat Malaysia yang rata-rata bersetuju dengan komen tersebut. Ada juga yang terlalu ekstrim sehingga mengutuk dan komennya tidak dapat dikeluarkan kerana terlalu sensitif. Komen lain pula ialah,

Mohamed Basyir menulis : “Itulah pengulas Malaysia, teruk“.

Kwok Weing pula menulis : “Setuju. Tak ada emosi langsung ketika melihat gol yang cantik. Sangat merugikan, tolong buang pengulas ni.”

g3

Sebenarnya di negara kita turut mempunyai bekas pengulas sukan yang menjadi lagenda di kalangan peminat sukan. Nama-nama seperti Allahyarham Datuk Hasbullah Awang, dan Datuk Rahim Razali merupakan antara mereka yang berkredibiliti mengulas apa jua jenis sukan tidak kira sukan bola sepak, hoki, sepak takrwa dan acara lain.

Allahyarham terkenal sebagai pengulas untuk acara-acara sukan tempatan mahupun luar negara sejak dari tahun 1980. Populariti Allahyarham memuncak ketika zaman bola sepak Malaysia memasuki era Semi-Pro pada awal 1990-an. Karekter unik serta gaya ulasan yang menarik membolehkan beliau menjadi antara pengulas sukan terbaik di Negara. Auranya yang tersendiri dengan intonasi suara yang menarik membuatkan penonton menjadi seronok mendengar setiap ulasan daripada beliau.

Antara ayat menarik yang masih segar didalam ingatan penulis tatkala sedang mengulas sukan bola sepak ialah,

“Cuba anda bayangkan……bola tersebut hanya satu inci daripada pintu gawang pasukan lawan”

Mesti anda rindu bukan dengan ulasan dari Allahyarham Datuk Hasbullah Awang bukan?. Walauapapun tahniah diucapkan kepada Faiz Subri dan diharapkan lebih ramai pemain tempatan mampu menghasilkan sepakan berkualiti seperti beliau dan membuka lebih banyak mata di peringkat antarabangsa mengenai bakat di liga tempatan.

Sharing is caring!

Telegram

Kisah Dunia Nak cerita viral & trending setiap hari? Tidak Ya