Santai Tips Berguna

Jangan Sesekali Main Celup Picagari Dalam Botol Ubat Cecair! Ini Sebabnya…

Setiap kali anak-anak dilanda masalah kesihatan seperti demam dan sebagainya, adalah menjadi tanggungjawab para ibu bapa untuk pastikan mereka makan ubat. Dan antara alat yang selalu digunakan oleh mereka, terutamanya bagi ubat cecair adalah picagari kerana lebih mudah dan pantas jika dibandingkan dengan sudu. Namun begitu, rupanya masih ramai ibu bapa tidak tahu cara yang betul untuk mencucuk picagari tersebut ke dalam botol berisi ubat sebelum menariknya.

BACA : Ambil Ubat Tapi Simpan Sampai Bertimbun, Doktor Dedah Sikap Buruk Masyarakat!

Gambar Sekadar Hiasan

Begitu jugalah dengan perkongsian oleh seorang ibu menerusi Facebook miliknya berkongsi tentang cara yang betul menggunakan picagari apabila dia membawa anaknya berjumpa dengan doktor di sebuah klinik swasta.

Doktor tanya bagi ubat kat anak macam mana

Sebaik doktor tersebut mengetahui akan hal itu, dia kemudiannya menerangkan cara yang betul untuk beri anak makan ubat cecair dengan menggunakan picagari.

Tuang ubat dalam penutup lut sinar

Tarik pakai picagari

Kalau ada lebih, wajib buang. Jangan sesekali main celup2

Sekali celup..manfaat ubat tu dah hilang

Kalau 3 ubat sediakan 3 picagari..kalau pakai 1 picagari, basuh bersih

Walau bagaimanapun, terpulang kepada individu itu jika mahu menggunakan 1 picagari asalkan ubat tidak bercampur dengan benda asing yang lain sehingga boleh menghilangkan manfaatnya.

Sumber : FB Tengku Wdec

like
1
love
haha
wow
sad
angry

Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.