Fesyen & Gaya Hidup Realiti Hidup

“Faham Student Tak Ada Duit, Tapi Jangan Sampai Ikat Perut & Pinjam Member..”

Lumrah menjadi seorang pelajar pasti akan dihimpit dengan masalah kewangan. Waktu inilah ada di antara mereka yang baru belajar berdikari serta membiasakan diri hidup jauh daripada orang tua masing-masing. Oleh sebab itu mungkin tatkala kesempitan wang, ada pelajar yang sanggup ikat perut atau meminjam daripada rakan asalkan tidak menyusahkan ibu bapa. Bagaimanapun, seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama akaun Shabina telah memberi pendapat berbeza mengenai isu ini.

BACA: Niat Sewakan Rumah Pada Student Sebab Kasihan, Tapi Bila Keluar Habis Jahanam!

Menurut perkongsiannya, dia akui bahawa dilema wang dengan hidup pelajar memang tidak dapat dipisahkan. Pun begitu, perkara tersebut tidak boleh dijadikan alasan sampai sanggup ‘berpuasa lama’ dan meminjam duit daripada rakan-rakan berbanding ibu bapa sendiri.

Gambar sekadar hiasan

Bila pinjam kawan, dia pula tak makan

Tambahan lagi, pelajar juga harus sedar perbuatan meminjam wang itu boleh memberi masalah kepada si pemberi pula. Bayangkanlah jika dia meminjamkan sejumlah wang, tapi hakikatnya dia sendiri pun ‘tersepit’. Oleh itu, dia menyarankan¬†anak-anak perlu mengutamakan orang tua dahulu dalam setiap perbuatan.

Gambar sekadar hiasan

Kena tahu tanggungjawab masing-masing

Disebabkan itu, setiap manusia harus sedar dengan tanggungjawab masing-masing. Bagi Shabina, tugas pelajar pada masa sekarang adalah untuk belajar bersungguh-sungguh sementara dah menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk membiayai semuanya. Betul, sebagai anak-anak kita sebolehnya tak mahu susahkan ibu tapi janganlah sampai menyeksa diri sendiri.

Gambar sekadar hiasan

Sumber: Twitter Shabina

Jawatan kosong di Kisah Dunia. Maklumat lanjut klik DI SINI

Youtube

Facebook

Telegram