Inspirasi Realiti Hidup Semasa

Dulu Graduan Universiti Kini PenggaIi Kubur Berijazah, Lelaki Ini Dipuji Ramai

Setiap rezeki individu yang diberikan adalah berbeza-beza. Sudah pasti setiap mereka mempunyai cita-cita yang tinggi serta berlumba untuk mendapatkan kerja bagus dan bergaji besar bagi meneruskan hidup. Meskipun begitu, siapalah kita untuk menolak takdir yang telah ditentukan Allah SWT untuk umatNya. Tetapi semuanya tidak menjadi masalah jika seseorang itu ada usaha sendiri.

BACA : [VIDEO] Kemerduan Alunan Selawat Tafrijiyyah Para Pelajar Ini Buat Ramai Sayu!

Itulah dapat digambarkan dengan saudara Mohamad Rashidi Maajis iaitu seorang penggaIi kubur di Tanah Perkuburan IsIam Sungai Kantan, Kajang sejak 10 tahun lalu.

Kredit Foto : Metro

Menurutnya, dia sudah banyak kali menghantar permohonan kerja di beberapa tempat tetapi semua usahanya tidak berhasil. Namun, Rashidi bersyukur dan percaya rezeki itu sudah ditetapkan oleh Allah SWT.

Pendapatan yang diperoleh juga dapat menanggung isteri dan 2 orang anaknya.

Rashidi yang juga memiliki Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Keusahawanan Komputer lulusan sebuah universiti swasta ini mula menimba ilmu sebagai penggaIi kubur selepas tamat persekolahan lagi kerana mengikuti ajakan bapa saudaranya.

Kredit Foto : Metro

Tambahnya lagi, pada mulanya perasaan gementar itu memang ada tetapi semuanya beransur hilang kerana dapat membiasakan diri dengan pekerjaan sedemikian dan suasana di tanah perkuburan itu.

Dahulu setiap kali ada kelapangan termasuklah semasa belajar di universiti, dia akan buat tugas ini. Sekarang, menjadi penggaIi kubur sebagai pekerjaan tetap selepas segala usaha untuk mendapatkan pekerjaan tidak berjaya.

Ada yang persoalkan keputusan..ibu & isteri beri sokongan

Beri peluang mengingati kem4tian..dekatkan diri dengan Allah

Diganggu ketika gali kubur..pengalaman paling tidak dapat lupakan

Tak lemahkan semangat..jadikan sebagai iktibar

Selain melakukan tugasan itu, Rashidi juga mengajar individu secara perseorangan untuk menggunakan perisian Power Point dan Microsoft Excel. Rata-rata netizen yang mengetahui akan perkara ini turut memuji sikap mulia Rashidi dan mendoakannya menerusi ruangan Facebook.

Semoga murah rezeki awak..jaga family..inshaAllah dapat kerja tetap

Allahu mulia kerjanya..semoga beroleh kebaikan dunia akhirat

Alhamdulillah, sykur..moga niat suci dirahm4ti Allah

Mohd Rashidi si penggaIi kubur berijazah

Sumber : Harian Metro FB Mohamad Rashidi

like
love
1
haha
wow
sad
angry

Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.