Inspirasi Realiti Hidup Semasa

Dulu Famous 1 Dunia, Kini Menyepi.. Ini Perkembangan Pas4ngan Kembar Siam!

Jika anda masih ingat lagi pada tahun 2002 pernah viral satu kisah sepasang kembar siam yang menjalani pembed4han pemisahan di HospitaI King Fahd National Guard di Riyadh, Arab Saudi kerana dilahirkan bercantum pada bahagian dada dan punggung. Pembed4han Ahmad Rosli dan Muhammad Rosli menelan kos sebanyak RM1.7 juta yang dibiayai penuh oleh Putera Mahkota Arab Saudi, Putera Abdullah Abdul Aziz.

BACA : Nak Hamil Anak Kembar? Pakar S4kit Puan Ini Kongsi Tipsnya!

Kredit Foto : Kosmo

Sudah tentu kisah pas4ngan kembar ini terpahat dalam ingatan rakyat Malaysia kerana dapat liputan meluas termasuklah media cetak dan elektronik. Selari dengan peredaran masa, kisah mereka turut tenggelam dan juga hilang dari radar.

Namun begitu, kehilangan mereka selama ini sebenarnya berisi kerana memanfaat masa muda untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan melangkah ke fasa baru iaitu bergelar mahasiswa.

Sambung pengajian di MSU

Adik saya melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah manakala saya masih di peringkat diploma. Saya tak sempat nak habiskan pengajian diploma kerana sebelum ini saya terlibat dengan masalah kesihatan dan terpaksa buat perubahan jadual. Perkara itu memakan masa untuk menguruskannya.

Menurut Ahmad, dia bersyukur kerana sepanjang melanjutkan pelajaran mereka tidak berhadapan kesukaran kerana MSU menyediakan kemudahan bagi golongan Orang Kurang Upaya (OKU). Pergerakan untuk ke kelas mahupun kuliah juga, mereka tidak perlu jauh kerana jarak antara bangunan berdekatan.

Mengaku walaupun semasa bercakap kelihatan dia seorang yang peramah tetapi realitinya dia seorang pendiam dan tidak mempunyai ramai kawan di kampus. Namun, berbeza dengan Muhammad kerana dia seorang yang peramah dan ramai sahabat baik.

Kami sangat serasi untuk bersama dan boleh juga dikatakan Muhammad seperti kawan baik saya. Pergi ke mana-mana pun berdua. Buat keputusan pun sama-sama.

Tunggu masing2 tamat kelas..balik ke rumah

Susah tolak sebab besar & tangan jadi cepat melecet

Habiskan masa dengan melukis potret

Tidak jadikan ‘kekurangan’ sebagai halangan

Kisah inspirasi bekas pas4ngan kembar siam ini ternyata telah kembali menjadi tumpuan ramai, dan rata-rata netizen menitipkan doa buat mereka.

Alhamdulillah semoga terus berjaya dalam pelajaran

Tahniah Ahmad & Muhammad. Kalian mensyukuri kekurangan diri

Komen positif daripada para netizen turut mendapat perhatian Ahmad apabila dia berterima kasih kepada semua orang yang telah mendoakan dia dan Muhammad.

Hanya Allah dapat membalas jasa doa2 kamu semua

Sumber : Sinar Harian

1
like
love
haha
wow
sad
angry