Viral

Bertudung Litup Namun Masih ‘Dirogol’, Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan..

Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 1
Rasaflix

Sharing is caring!

Saban hari kita sering disajikan dengan pelbagai berita mengenai isu ‘penindasan’ wanita yang semakin serius. Malah sudah ramai wanita dan golongan kanak-kanak menjadi ‘makanan’ serta ditindas kepada mereka yang berperangai binatang. Tidak dinafikan memang sukar untuk menelan peristiwa pahit yang pernah berlaku di dalam hidup.

BACA : Dibaham Secara Bergilir, Peguam Dedah Keberanian Gadis Pekak Bela Maruah Diri

Terlalu sukar untuk diluahkan

Namun dengan hanya duduk mengenangkan perkara yang sudah berlaku tidak akan membantu untuk mengatasi trauma dialami. Baru-baru ini, tular di laman Twitter mengenai pengalaman hitam seorang wanita apabila kehormatannya direntap oleh seorang individu tanpa belas kasihan. Dikongsikan oleh Mimie Rahman, ia bertujuan untuk memberikan iktibar serta membuka mata masyarakat luar.


Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 2

Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 3
Gambar sekadar hiasan

Tapi kenapa perlu aku?

Menurut Mimi, meskipun peristiwa hitam itu berlaku sekitar 10 tahun lalu namun ia  sering menghantui diri sehingga memberi kesan yang mendalam terhadap dirinya. Jelasnya,  secara logik akal wanita yang menutup aurat dengan sempurna mampu mengelakkan diri daripada menjadi sasaran pandangan golongan lelaki. Namun sebaliknya yang menimpa dirinya apabila dia tetap menjadi sasaran meskipun dalam keadaan berpakaian litup dan sopan.

Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 4 Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 5

Derita PTSD gara-gara peristiwa hitam itu

Berikutan peristiwa hitam itu, dia akhirnya didiagnosis dengan Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD). Di mana dia sering mengalami mimpi buruk, berhalusinasi dan kerap mengasingkan diri dari terus bersosial. Namun begitu, ia tidak memutuskan semangatnya untuk terus berjuang bagi mendapatkan kehidupan lebih baik.


Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 6Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 7

Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 8
Gambar Sekadar Hiasan

Teruskan berjuang, moga terus kuat

Dikongsi sejak semalam posting tersebut ternyata mendapat perhatian ramai sehingga dihujani dengan pelbagai reaksi daripada netizen. Rata-rata mereka memuji kekuatan serta semangat wanita ini dalam mengatasi peristiwa hitam itu. Malah terdapat sesetengah mereka turut berkongsi pengalaman mengenai PTSD.

Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 9 Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 10 Bertudung Litup Namun Masih 'Dirogol',  Wanita Tanggung Derita PTSD Kenangkan.. 11

Sumber : Twitter mimierhmn


Kisah Dunia Advertisement Slot

Nak cerita lagi? Sertai Telegram Kisah Dunia di https://t.me/kisahdunia

Sharing is caring!

Telegram

Kisah Dunia Nak cerita viral & trending setiap hari? Tidak Ya