Semasa Tips Berguna Viral

Beli Rumah Masa Muda Macam Gah, Padahal Geng Hartanah Ada ‘Sorok’ Realiti Hitam

Apabila sudah melangkah ke alam pekerjaan dan memiliki pendapatan sendiri, kita sudah boleh merancang kewangan agar dapat diurus dengan bijak. Antara aset terpenting yang perlu dimiliki adalah rumah sendiri. Malangnya, kita seolah-olah dimomokkan dengan keperluan membeli rumah pada usia muda. Bahkan kejayaan ramai orang memiliki aset tersebut sedikit sebanyak mempengaruhi kemahuan kita. Namun siapa menyangka, ejen hartanah sebenarnya ‘menyembunyikan’ beberapa perkara yang eggan didedahkan kepada umum.

BACA : [FOTO] Nekad Beli Rumah Terbiar Nak Renovate, Terus Jadi Macam Villa Kat Bali!

Korang beli rumah bukan sebab keperluan tapi sebab terikut orang

Realiti tersebut didedahkan menerusi saudara Iffat Salleh di Twitternya baru-baru ini. Tegasnya, kita tidak seharusnya terpedaya dengan agenda ejen yang seboleh-boleh mayakinkan kita untuk berurusan dengan mereka. Menurut Iffat, perkongsian ini berdasarkan pengalaman pahit sebelum ini meskipun berjaya memiliki 2 buah rumah sebelum umurnya  30 tahun.

Gambar sekadar hiasan

Masa jual, pemaju dan ejen akan tunjuk bright side je

Bukan sahaja soal pengurusan wang, malahan lokasi serta jenis tanah rumah juga berisiko memberikan masalah di masa hadapan. Seperti yang dialami ibunya sebelum ini, tanah rumahnya diganggu haiwan perosak dan isu tersebut tidak diselesaikan sehingga kini. Belum lagi masuk bab pemaju yang tidak telus dalam kerja pembinaan. Akhirnya, aset itu akan mengalami kerosakan dengan cepat.

Gambar sekadar hiasan

Jangan dengar cakap orang…Buat keputusan sendiri

Perkongsian Iffat hanya hadir dengan satu tujuan iaitu mahu membuka mata masyarakat tentang realiti memiliki rumah di usia muda. Apa yang penting adalah segala macam persediaan dan perkara perlu diambil berat sebelum anak muda membuat keputusan untuk membeli rumah sendiri supaya tidak menghadapi penyesalan di kemudian hari.

Sumber : Twitter Iffat Salleh

Nak lagi cerita-cerita viral?

Install Kisah Dunia
×