Inspirasi Semasa

4 Hari Tenggelam Dalam Lumpur, Pak Cik Tua Ini Ditemui Lemah Oleh Peniaga Gerai

Semalam, viral di media sosial apabila seorang warga emas berusia 60-an ditemui tenggelam dalam lumpur di sebatang longkang selama empat hari sebelum diselamatkan oleh sepasang suami isteri di Padang Jawa, Shah Alam. Wanita yang juga peniaga gerai makanan, Rusma Samsudin mengetahui akan perkara itu sebaik dimaklumkan oleh anak jirannya dan berkongsi tentang lelaki malang ini di Facebook.

BACA : Dari Ampang Ke Melaka Naik Motor Buruk, Kisah Pakcik Tua Ini Buat Ramai Sedih

Menurut Rusma, dia terus memberitahu hal itu kepada suaminya serta 2 orang pekerja untuk memeriksa longkang tersebut yang terletak berdekatan dengan rumahnya.

Kami ingat lelaki itu sudah ‘tiada’..

Dia kelihatan amat lemah dan hampir keseluruhan badannya disaluti lumpur. Kamu cuba untuk bercakap dengannya, namun dia tidak berdaya untuk mengeluarkan suara.

Tambahnya, dia bersama suami dan pekerjanya itu mengangkat pak cik tua berkenaan keluar daripada longkang tersebut. Kemudian mereka membawanya pulang ke rumah untuk dibersihkan serta berikan minuman, makanan dan pakaian baru sebelum menghubungi pihak ambulans.

Selepas makan, dia mula bersuara namun tidak jelas

Tambah Rusma lagi, pak cik tua ini kemudiannya dibawa ke HospitaI Shah Alam (HSAS) untuk mendapatkan rawatan lanjut. Para netizen yang mengetahui akan keperihatinan mereka ini turut menzahirkan ucapan terima kasih dan mendoakannya.

Terima kasih kepada anda suami isteri kerana bantu pak cik ni

Semoga kamu dilimpahi kemurahan rezeki dari Allah

Alhamdulillah mujur Allah gerakkan hati budak kecil 6 tahun

Sumber : FB Rusma Samsudin Harian Metro