Home » Perasaan anak bongsu – [kisah dunia]
Inspirasi

Perasaan anak bongsu – [kisah dunia]

–> K1ik jika rasa post ini patut dibuang

Perasaan Anak Bongsu

Salam. Saya berminat dgn cerita mak bapak kena fair. Ceritanya saya lebih kurang lar dgn confessor tu. Biasa nya org cakap bila anak bongsu dan saya seorang jek anak perempuan. Mesti manja dan disayangi. Tapi tu tak. Kadang2 menyampah jugak orang suka ckp benda tu kat saya.

Keluarga saya bukan dari keluarga berada. Sedara mara saya memang kaya2. Jadi keluarga saya ni bila majlis kenduri ke kahwin. Saya dgn mak lar akan jadi pembantu tak berbayar. Dah macam maid. Kalau saya tak tolong mak saya. Memang lebam2 lar badan saya. So dari saya sekolah rendah saya dah tahu buat kerja rumah sedangkan cousin lain main2 atau tgk tv saya kena tolong di dapur.

Saya ada 3 abg. Umur saya dgn abg2 saya jauh beza. Lebih 10 tahun. Jadi masa saya sekolah rendah. Saya nampak mak dgn abg saya bergadoh. Sebab abg saya no 2 da 2 tahun tak kerja. Masa mak tgh marah2. Saya nampak dia baling nasi kat muka mak. Walaupun saya kecik lagi. Tapi saya ingat sampai skrg. Dendam saya kat abg saya tu.

Bila masuk sekolah menengah. Abg no 2 kerja on off. Kejap kerja kejap tak. Masa tu dia dah umur 30. Dia pukul dan terajang saya kat kepala sampai 2 hari saya pengsan. Lupa nak ckp. Kami sekeluarga tingal di rumah atok. Atok saya memang tak suka saya. Cucu kesayangan dia, abg no 2 tu. Jadi masa dia pukul saya. Saya nampak atok senyum suka. Mak bapak saya pon tak ada bawak saya pergi klinik.

Besoknya saya pergi sekolah saya tunjuk dkt kwn saya. Kepala saya bengkak timbul urat. Mereka yg bawak saya pergi hospital. Doktor ada tanya kenapa jadi macam ni. Saya cuma ckp jatuh kena bucu meja. Sebab saya taknak abg saya kena tindakan apa2.

Kami berpindah ke rumah sendiri. Tapi cuma saya dan mak abah jek. Abg saya yg 1st dan 3rd dah kahwin. Yang no 2 memang tingal dgn atok lar. Kan kesayangan. Atok memang tak suka bila mak pindah rumah. Jadi dia tak pernah dtg rumah kami lagipon rumah kami kecik rumah kos rendah. Dia cuma suka pergi rumah anak2 lain yg rumah banglo.

Saya dituduh mencuri dkt rumah sedara yg kaya tu. Rm5k. Jadi diaorg pakai bomoh dan bagi saya makan benda tu. Jadi atok saya yg tak pernah dtg rumah ni tetiba ckp nak tidur rumah kami. Mak dgn abah happy sgt. Rupanya dia nak bagi saya makan benda kotor tu. Saya tak tahu. Dkt sebulan lepas tu. Baru sedara kami yg lain bagitahu saya yg saya kena tuduh mencuri dan di beri makan benda kotor. Sampai skrg diorang tak ada minta maaf kat saya. Benda ni berlalu macam tu jek. Tapi mak masih ok dgn sedara saya tu. Setiap tahun mak yg dtg beraya rumah dorang. Rumah kami tak ada pon dia dtg.

Bila saya form 5. Saya berkawan dgn seorang lelaki ni. Dia sudah bekerja. Mak memang syg kan dia. Bila dia dtg rumah, mak akan sedia kan makan. Ikut apa dia nak mkn. Dia memang pandai bodek mak. Tapi sebab kan dia selalu curang dan menipu saya. Saya nak putus kan hubungan kami. Tapi mak tak bagi. Mak cakap saya anak derhaka/perempuan jalang/perempuan sundal. Nak jadi cerita. Kantoi dia menipu. Kwn mak sendiri yg bagitahu. Tapi mak tetap nak jugak hubungan saya dgn dia. Saya ckp saya nak putus sebab nak focus SPM. Mak terima tapi dia masih lagi contact ex bf saya tu.

Saya dari segi akademik boleh tahan lar nak banding adik beradik saya. Saya dpt sambung belajar nun diutara saya pulak tingal di nun selatan. Semuanya ok tapi mak suruh saya balik. Dia nak saya kerja jek. Jadi saya berhenti belajar. Saya pon kerja jadi kerani. Yek lar.belajar tak abis kan. Ada SPM jek. Gaji saya mak kira setiap sen. Untuk bayar duit kereta. Belanja dapur. Saya dpt lar rasa sikit. Gaji kerani masa tu 1k.

Abg saya no 2 kerja. Gaji dia dkt 5k masa tu tahon 2010. Dia tak ada kereta. Rumah masih tingal dgn atuk. Semua free. Tapi nak bagi mak duit. Punya lar susah. Sampai mak dtg rumah atok nak jumpa dia. Dia ckp tak ada duit dan dia halau mak. Saya kesian kan mak tapi apa saya bagi tak pernah cukup. Dan dia bagitahu sedara mara saya tak pernah bagi satu sen pon padahal saya lar support keluarga. Dia pon cakap saya malas buat kerja rumah. Apa pon saya tak buat. Layan mak saya macam kuli. Tu menyebabkan sedara mara tak suka kan saya.

Masa umur saya 22. Saya berkahwin atas kehendak dan pilihan mak saya. Mak ckp dia da malas nak tangung saya lagi. Saya hari2 nangis. Tapi saya fikir mungkin cara ni saya boleh keluar dari kehidupan macam ni. Sepanjang saya kahwin. Mak masih mintak duit walaupun saya dah bagi setiap bulan. Saya pon bercerai tak sampai setahun berkahwin. Muda2 dah pegang status janda tu. Kes saya bercerai ni lagi lar macam2 jadi. Tapi jadi panjang sgt pulak. Tu next saya cerita ya.

Saya tertekan sgt. Masa tu saya depression teruk. Tapi tak ada sorang pon kesah. Bila saya luahkan apa terbuku kat hati saya selama ni kat mak saya yg saya rasa mak layan saya unfair. Mak maki saya lagi dgn anak derhaka. Mak cakap memang padan muka kau kena cerai. Saya dihalau dari rumah.

Saya pon bawak diri ke KL. Dekat setahon. Tapi keluarga seorang pon tak carik saya. Sampai saya yg call mak mintak maaf dan mak nampak berubah sgt. Jadi lembut ckp baik sgt dgn saya. Mak mintak saya balik. Dia ckp dia tak sehat. Saya tingal kan keja saya yang bagus kat KL ni sebab fikir kan mak.

Tapi tu semuanya sekejap. Saya tingal di rumah atok sebab dekat di tempat kerja baru. Gaji jaoh kurang banding kerja di KL. Mak yang suruh saya tingal disitu. Setiap bulan saya dah di tetap kan bayar bil dan barang dapur. Dan bagi duit belanja kepada mak. Abg no 2 saya masih tak kerja umurnya sudah 38. Tapi atok sangop membela biawak hidup tu. Dan abg saya ni penagih dadah. Mulut dia sentiasa maki orang. Dan apa dia nak dia mintak kat atok. Atok bagi aja sampai sedara mara jadi marah. Nak kereta atok belikan. Bayang kan bela atok saya tak apa lagi. Ni bela abg saya yg tingal kat rumah makan tidur main game dan isap dadah.

Jadi saya stop byr bil sebab saya nak abg saya pergi kerja. Tapi saya pulak kena halau dari rumah dan mak saya pon sokong apa atok saya buat. Sebab dari dulu antara saya dgn abg no 2. Mak pilih abg no 2. Mak bagitahu abah saya lari ikot jantan. Abah pulak marah kan saya. Bila saya explain apa yg jadi. Abah tak percaya.

Saya tahu sebagai anak kena berbakti kepada ibu bapa. Saya cuma nak rasa dihargai. Bukan nya bila nak duit carik bila tak nak campak halau macam tu jek. Dan tangungjawab anak lelaki kena bagi duit dkt ibu bapa. Tapi abg2 saya sorang pon tak bagi satu sen. Harap kan saya sorang. Tapi saya jugak lar tempat di maki hamun.

Maaf post ni panjang dah tak tahu mana nak luahkan. Mungkin saya memang anak derhaka sebab tu hidup tak aman.

Salam.

Bongsu

Sumber & Kredit: iiumc

–> K1ik jika rasa post ini patut dibuang

Ingin berkongsi Artikel?Jom Klik Hantar Artikel

Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke job@kisahdunia.org Info Lanjut

Apa Komen Anda

Artikel Pilihan

error: Alert: Content is protected !!