Home » Tak Kemas Rumah, Tak Masak, Dok Bela Bulu Ketiak, Bulu Jembut, Kaki Shopping. Baca Luahan Seorang Suami Dapat Isteri PEMALAS!
Realiti Hidup

Tak Kemas Rumah, Tak Masak, Dok Bela Bulu Ketiak, Bulu Jembut, Kaki Shopping. Baca Luahan Seorang Suami Dapat Isteri PEMALAS!

Salam admin dan warga KRT. Tolong laaa…tolong. Aku semakin hari semakin bosan dah dgn bini aku. Kadang2 rasa cam nak lari je. Aku 26 tahun, isteri aku surirumah, 21 tahun. Kami kahwin muda. Ada anak laki sorang umur 2 tahun. Sejak kahwin tinggal di rumah mertua. Mertua yang suruh memandangkan jarak tempat kerja aku dgn rumah mertua 10 minit je. Lagipun ada la peneman di rumah boleh main2 dgn cucu. Tak la sunyi.

Isteri aku duduk rumah 1 hari suntuk, aku tak tau la dia dok buat apa (SELAIN dari ngadap tv dan hp). Anak jarang dia nak mandikan sebab diri dia sendiri pun malas mandi. Bangun kul 10-11 pg, kul 2-3 ptg baru nak mandi. Nak masak pun kadang2 ikut mood dia. Byk kali dah aku balik kerja penat dan lapar, selak tudung saji tgok lauk tengahari punya dah tinggal saki baki. Patutnya dah tau aku selalu balik dlm kul 6.30-7.00, dia dh boleh prepare kot masak kul 6.00 tu.

Takde langsung perasaan bersalah tgok aku balik penat dan lapar dan takda apa nak makan. Kalau petang mak mertua aku takda kelas mengaji, dia la yg masakkan utk kami makan malam. Naik segan aku dgn mak mertua. Aku tegur dah isteri aku, jaga makan minum suami tu tanggungjawab isteri, bukan tanggungjawab mak mertua. 2-3 hari je nampak positive, pastu ke laut balik. Sekali ketuk, sekali masuk.

Time hari cuti aku di rumah, kalau aku atau mak mertua tak mandikan anak, mmg tak mandi la anak tu sampai esoknya. Kalau anak kencing atau berak pun, dia buat2 lambat nak pergi basuh. Kalau nak keluar jalan2, dia siapkan diri dia je pun dah sejam. Aku dgn mandikan anak, siapkan anak…setengah jam je. Anak kami pun tak rapat dgn ibunya. Dia lebih rapat dgn aku dan neneknya tu. Kalau takda ibunya tak apa..dia tak kisah pun tapi jangan takda neneknya. Boleh mengamuk macam histeria. (Aku sampai pernah terpikir kalau jodoh aku dgn isteri tak panjang…memang aku tak bagi hak penjagaan penuh kat isteri. Harap2 takda la sampai ke situ).

2 Minggu lepas, dia disahkan ngandung lg. Langsung dia tak mau pegang periuk kuali utk masak. Tak mau kemas, sapu, mop rumah, cuci pinggan, basuh baju…semua dia tak mau buat. Klau ada sawang sikit2…dia akan biarkan sampai boleh jadi tempat lepak spiderman dgn tarzan. Kalau bab baju kotor plak, dia punya tinggi menimbun tu dh macam timbunan baju kat sale 70-80% tu ha. Aku yg penat2 balik kerja ni la yg kutip basuh dan sidai baju2 dia, baju2 aku dan anak. Aku mmg tak benarkan mak mertua basuh baju2 kami.

Pasal melaram, bershopping, bergaya stylomylo…haa bagi kat dia. Kuat betul pengaruh citer2 korea, instapemes dan tutorial2 makeup. Suka bebenor lahai pakai jeans slim mlim yg fit kat kaki tu, katanya gaya hips terkini. Haaaatok kau lah. Aku yg nak menanggung dosa kau, tau tak? Aku dah banyak kali tegur dia suruh jaga cara pemakaian. Penat dah weehh. Agak2 dah terlepas ke tak tanggungjawab menegur tu? Aku dah tegur, bukan tak pernah tegur. Siap forward dlm wssap benda2 baik berkaitan agama termasuk jugak cara2 pemakaian muslimah sebenar. Haraaaaamm dia nak ikutnya. Dia perasan muda lagi, konon2 mcm dia dah confirm akan hidup sampai umur 60 tahun (umur 50 kot baru nak tobat).

Dan yg ni aku malu nk sebut, tapi sebagai nasihat lah ye sbb dlm islam benda ni SUNAT. Aku dh tegur dia byk kali dah…jgn la baik hati sgt dok bela bulu ketiak dan bulu jembut tu. Tak elok. Dlm islam sunat kena cukur semua tu sbb faktor kebersihan. Mcm biasa sekali ketuk, sekali masuk. Mmg ada ke org perempuan yg jenis suka membela ni?

Hahahah….xda selera aku la, tau tak. Tolong laaa toloongg..Duit nafkah dia tiap2 bulan aku bg 400 utk dia guna kt diri dia, topup beli barang2 anak dan barang2 dapur yg kekurangan…tapi 80% duit tu dia perabih kt diri dia sorang (beli benda merapu2 mcm kosmetik, vitamin, collagen, baju dan tudung online, dsbgnya). Semak tgok atas meja solek dia tu.

Sampai ada yg dah berabuk. Gaji aku ciput je. Lepas tolak epf socso tggl le 2100 bersih. Nk bayar kereta motor, simpanan utk anak, nk beli brg2 dapur, nk bg kat mak ayah aku, bg kat mertua, bayar bil2 rumah mertua, petrol, duit makan kat tempat kerja lagi. Mungkin aku akan kurangkan dr 400 ke 200 je. Ok ke?? Lagi satu, dia ada penyakit malas nak kerja, sedangkan aku dah izinkan kalau itu dapat membantu ringankan beban aku dan beban mertua. Tapi dia tetap tak mau kerja. Suka dok rumah buang masa, melayan drama2 korea hindustan sinetron dsbgnya. Aku pernah sound dia gurau2, kalau dia buat perangai malas sgt, aku cari madu untuk dia, kahwin 1 lagi. Dia buat bodoh, muka takda perasaan sbb dia tau gaji aku kecik tak mampu nak kahwin 2.

Bukan nak salahkan takdir kahwin muda. Syukur sgt sbb tu rezeki. Tpi..hmmm..entah la. Tak tegur salah, dah tegur pun tak jalan. Untuk lelaki2 bujang (mahu pun gadis2 bujang) yg nak kahwin muda tu bagus dapat mencegah maksiat. Tpi selidik la betul2 pasangan korang dari A-Z. Persiapkan diri dgn ilmu rumahtangga dulu sebelum gatal nak berumahtangga. Jgn kerana sifat huduh buruk busuk korang tu nanti menyusahkan org lain (tak semua mcm ni).

Sumber: Kisah rumahtangga

Ingin berkongsi Artikel?Jom Klik Hantar Artikel

Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke job@kisahdunia.org Info Lanjut

P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih



Artikel Pilihan

error: Alert: Content is protected !!