Home » [Video] Dari Kecil Sudah Mampu Hafal Surah, Ini Petua Bazli UNIC Didik Syahid.. Sebak
Inspirasi

[Video] Dari Kecil Sudah Mampu Hafal Surah, Ini Petua Bazli UNIC Didik Syahid.. Sebak

Awal Jun lalu, berita pemergian anak lelaki salah seorang anggota nasyid UNIC, Bazli Hazwan akibat kanser benar-benar menyentuh hati. Siapa sangka di sebalik wajah ceria dan keriangan Muhammad Syahid, kanak-kanak 4 tahun itu sedang menderita penyakit yang sangat hebat. Masih ingat lagi melihat video Bazli sedang mengaji diikuti Syahid.

Ramai yang kagum melihat anak syurga ini kerana mampu menghafal surah dalam usia yang masih kecil. Bertuahnya Bazli mempunyai anak sebijak Syahid. Di seminar Pendidikan Kekeluargaan Islam anjuran Kepitar, Abim & Wadah Terengganu Bazli memberi beberapa petuanya mendidik Syahid.

Petua Bazli mendidik Syahid

Kena ada quality time dengan anak

“Sewaktu Syahid belum lahir lagi, sebagai ayah kita punyai impian. Dari dalam perut kita dah bayangkan nak anak macam ni. Macam mana nak ajar anak baca Quran? Ajar seronok-seronok pada mulanya. Ajar anak sambil berlari pun okay. No 1 nak ajar seronok dalam Quran. No 2 alquran tak semestinya atas sejadah. Waktu paling tepat saya ajar waktu pakaikan baju anak, peluk anak pegang anak sambil pakai baju anak, baca quran. Masa umur berapa bulan Syahid dengan sendirinya sambung bacaan.

“Selain itu, Ayah dengan anak mesti ada quality time, keluar berdua dengan anak. Sembang dengan anak supaya anak cepat matang. Dalam rumah kena ada suasana Quran, mak ayah kena baca Quran.”

sumber : Afwan Rosli

Ingin berkongsi Artikel?Jom Klik Hantar Artikel

Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke job@kisahdunia.org Info Lanjut

P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih



Artikel Pilihan

error: Alert: Content is protected !!