Home » Dunia Sudah Terbalik,Lihatlah Sendiri Bagaimana Sikap Si Penghutang Apabila Di Minta Untuk Membayar Semula Hutangnya
Realiti Hidup

Dunia Sudah Terbalik,Lihatlah Sendiri Bagaimana Sikap Si Penghutang Apabila Di Minta Untuk Membayar Semula Hutangnya

Dunia hari ini penuh dengan banyak desakan. Paling utama desakan untuk memenuhi kos sara hidup yang semakin tinggi. Sebab itulah bila timbul isu terdesak, maka ramailah yang suka untuk meminjam wang untuk menampung keperluan hidup. Istilah pinjam wang ini sudah banyak berlaku sama ada dalam bentuk rasmi atau tidak rasmi.

Kalau secara rasmi biasanya kita akan ada hitam putih seperti loan dari bank,pinjaman pelajaran dan juga pinjaman dari pihak tertentu.Pinjaman secara tidak rasmi biasanya pakai mulut sahaja termasuklah bila meminjam dari keluarga dan rakan terdekat.

Namun begitu, apa yang banyak berlaku hari ini, bila mana seseorang itu berhutang, mereka buat-buat lupa atau tidak mahu membayar semula hutang tersebut. Mungkin mereka merasakan jumlah yang di hutang itu tidak banyak atau pemberi hutang sudah punya banyak wang, maka jadinya mereka liat untuk membayar semula hutang tersebut.

Walhal mengikut agama sendiri, membayar hutang itu wajib dan lebih baik hidup dalam fakir miskin daripada berhutang.

Oleh kerana si pemberi hutang sepertinya perlu menagih wang sendiri, mereka yang berhutang seolah-olah menjadi raja pula.Siapa dari kalangan anda yang pernah menjadi mangsa kepada penghutang sebegini?

Dalam satu rakaman video yang viral ini, ia telah membuat ramai orang marah kepada wanita tersebut. Walau bahasa loghatnya tidak di fahami dengan jelas, namun dari sumber menyatakan, pemuda itu datang ke rumah untuk mengutip hutang yang di janjikan sekian lama untuk di bayar oleh wanita terbabit. Namun wanita itu sering memberi alasan.

Pada minit ke 5, wanita itu di lihat keluar rumah sambil melemparkan wang ke muka pengutip hutang itu. Terdengar suara anak perempuan wanita itu memujuk ibunya supaya berhenti menunjukkan perilaku tersebut. Wanita itu di lihat marah dan melemparkan sesuatu kepada lelaki yang datang berkenaan.Ketika itu suasana menjadi lebih tegang.

Rakaman video tersebut jelas menunjukkan sikap manusia hari ini sangat ramai suka berhutang namun tidak mahu membayar hutang mereka.Anda setuju?

Ingin berkongsi Artikel?Jom Klik Hantar Artikel

Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke job@kisahdunia.org Info Lanjut

P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih



Artikel Pilihan

error: Alert: Content is protected !!