Home » (Video) “Keluarga, Kawan Tanya Kenapa Tak Kahwin Lagi Satu?”, Penjelasan Ikhlas Edika Yusof Mengapa Tidak Kahwin Lagi Buat Netizen Sebak!
Hiburan Inspirasi

(Video) “Keluarga, Kawan Tanya Kenapa Tak Kahwin Lagi Satu?”, Penjelasan Ikhlas Edika Yusof Mengapa Tidak Kahwin Lagi Buat Netizen Sebak!

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Inilah dugaan yang terpaksa ditempuhi oleh pelakon filem Maria Mariana, Edika Yusof apabila isterinya, Norhidayah Yusri disahkan lumpuh selepas dua tahun berkahwin.

Bagi Edika, peristiwa berkenaan merupakan satu perkara besar yang terjadi dalam hidupnya selepas Norhidayah disahkan jatuh sakit dan lumpuh tiga suku badan. Norhidayah juga menghidapi strok sehingga tidak boleh mendengar dan bercakap, bahkan memori wanita itu turut terjejas.

Edika akui ketika itu dia tidak mampu berfikir dengan baik seteleh mengetahui dugaan yang terpaksa dihadapi oleh dia dan isterinya.

“Kira pemikiran saya pun keliru dan saya rasa benda ni kenapa terjadi kepada saya dan membuat saya rasa nak berkongsi dengan seseorang.

Tapi jalan yang paling saya cari ialah untuk berkongsi dengan tuhan sendiri. Jadi daripada situ saya dapat hidayah untuk kuatkan diri saya untuk menempuh segala apa yang akan berlaku.”

Edika turut memberitahu bahawa dia sudah berputus asa, tetapi melihatkan Norhidayah yang bersungguh-sungguh apabila melakukan sesuatu perkara membuatkan kekuatan dirinya kembali.

Walaupun Norhidayah lumpuh, bagi lelaki berusia 49 tahun ini, dia tidak pernah menganggap isterinya seorang kurang upaya (OKU) atau seorang yang lumpuh. 

“Saya anggap isteri saya seperti seorang manusia biasa yang sempurna. Jadi daripada sikap macam tu yang membuatkan dia tak sedar kadang-kadang yang dia ni lumpuh.”

Tambah Edika lagi, keluarga dan sahabatnya ada bertanya mengapa dia tidak berkahwin lain. 

“Keluarga..kawan-kawan ada bertanya kenapa tak kahwin lagi satu..

Saya selalu bagitahu diaorang yang kalau kahwin lagi satu tak akan settlekan masalah. Jadi saya kata ada yang satu ni pun alhamdulilah. 

Ini merupakan cabaran yang tuhan bagi kepada saya dan saya terima dengan hati terbuka.”

Isteri mana yang mahu melihat suaminya menguruskan hal rumah tangga sendirian, Norhidayah bahkan pernah meminta suaminya untk berkahwin seorang lagi, tetapi Edika tetap enggan.

“Saya pernah berkata kepada dia..saya ambik awak, awak boleh berdiri awak boleh berjalan, bila saya nak hantar awak balik kepada ibu bapa awak pun saya make sure yang awak boleh berdiri dan berjalan..”

Di akhir temubual Edika bersama Sinar FM, bapa kepada tiga anak itu sempat berpesan kepada para suami di luar sana.

“Saya sarankan supaya anggaplah kita ni bila dah berkahwin..kira 50-50, sama-sama susah senang, kita terpaksa tanggung sama-sama..

Janglah bagi beban kepada isteri saja sebab kita ni ketua keluarga..anggaplah isteri sebagai soulmate kita..dan nak buat apa-apa pun buatlah bersama-sama..kan orang kata berat sama dipikul, ringan sama dijinjing..”

Sumber Youtube Sinar FM

 

Ingin berkongsi Artikel?Jom Klik Hantar Artikel

Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke job@kisahdunia.org Info Lanjut

P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih



Artikel Pilihan

error: Alert: Content is protected !!