Home » Menyentuh Hati, Suami Setia Seumur Hidup Menjaga Isterinya Yang Sakit
Inspirasi International Semasa

Menyentuh Hati, Suami Setia Seumur Hidup Menjaga Isterinya Yang Sakit

Mengharungi kehidupan rumahtangga bukanlah satu yang boleh dianggap mudah, pastinya pelbagai ujian dan rintangan yang pasti dilalui. Walau besar mana ujian, mungkin akan lebih ringan jika dilalui bersama-sama. Bagi seorang isteri, pastinya ingin memiliki seorang suami yang bertanggungjawab dalam hal rumahtangga.

Seperti kisah benar ini, menceritakan bagaimana seorang suami yang bersabar dan bertanggungjawab menjaga isterinya yang lumpuh dan tidak boleh bergerak kerana digigit ular dan dengan keadaan hidup yang susah dan terpaksa duduk di rumah yang usang di wilayah Sa Kaeo, Thailand.

Kata suami ini, dia tetap bersama isterinya menempuh ujian didunia kerana isterinya adalah orang yang paling penting dalam hidupnya.

“Kami pernah berjanji untuk mengharungi liku-liku kehidupan bersama-sama. Isteri saya adalah orang yang paling penting dalam hidup saya dan saya tidak akan meninggalkannya,” kata lelaki itu.

Tambah lelaki ini lagi, dia tidak boleh meninggalkan isterinya keseorangan di rumah walaupun untuk mencari rezeki kerana isterinya itu tidak dapat bergerak sendiri, disebabkan perkara itu mereka mengalami masalah untuk mendapatkan makanan setiap hari.

Sebelum menerima bantuan orang ramai, suaminya hanya memakan sisa-sisa makanan dari isterinya sahaja hasil sumbangan jiran-jiran mereka yang menyumbangkan kira-kira lebih kurang 700 baht(Rm88:80) untuk kos belanja selama sebulan.

Seperti yang dipetik dari laman erabaru itu, diakhir kata-katanya, lelaki itu menyatakan bahawa dia akan terus mencintai isterinya itu dan percaya suatu hari nanti isterinya pasti akan pulih tidak lama lagi.

“Saya mungkin tidak mempunyai rumah yang cantik atau kereta tetapi saya menyerahkan sepenuh jiwa dan raga saya untuk isteri yang tercinta dan tidak akan pernah berpatah balik,”

“Saya percaya isteri saya akan sembuh tidak lama lagi. Dalam hidup, kita mesti sentiasa ada harapan,” kata si suami

Sumber : Erabaru. Kredit Photo : Polla ongart

 

Ingin berkongsi Artikel?Jom Klik Hantar Artikel

Jawatan kosong sebagai writer di KisahDunia! . Berminat? Email resume anda ke job@kisahdunia.org Info Lanjut

P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih



Artikel Pilihan

error: Alert: Content is protected !!