Home ยป Sedekah – [kisah dunia]
Inspirasi

Sedekah – [kisah dunia]

Perkongsian

–> K1ik jika rasa post ini patut dibuang

Sedekah

Assalammualaikum , thank you iium confession sebab post . Aku tak nak cakap banyak actually cuma aku nak luahkan sikit pasal sedekah ni.

Aku ni tak la loaded yang kalau ada orang datang mintak sedekah aku boleh bagi berpuluh-puluh. Seriously aku cakap dalam bank aku memang tinggal cukup-cukup makan je . Nasib la dah nak habis sem so boleh survive sikit.

So benda yang aku nak luahkan ni adalah reaksi yang aku dapat daripada kawan-kawan aku lepas aku sedekah . Kalau makan dekat luar memang kau tak boleh lepas daripada orang yang datang meminta-minta ni. Aku tak de masalah nak bagi kalau ada rezeki aku bagi banyak kalau tak ada aku bagi sedikit. Cuma aku pelik sebab kawan aku cakap yang dia pelik tengok aku sedekah dekat orang yang datang dari mana entahnya.

Mak aku selalu je pesan yang dalam rezeki kita , akan selalu ada rezeki untuk orang lain sebab tu la kekadang makanan kita beli tetiba je jatuh kat lantai ke apa sebab tu rezeki dekat haiwan macam kucing ke semut ke yang tengah berlapar.

Memang kau akan rasa perit sangat actually nak bawak keluar duit bagi dekat orang kalau kau tengah sesak. Macam haritu ada orang minta sedekah , niat dalam hati aku memang nak bagi sikit je sekali aku bukak dompet tak ada duit pecah. Aku dah gelabah sikit , fikir nak kasik ke tak last sekali aku kasik jugak. Lepas tu seriously aku cakap memang rasa tak ikhlas tu ada . Maybe sebab aku sayang sangat dengan duit tu . Alhamdulillah jugak la lepas cerita dekat mak aku , aku rasa ikhlas tu datang balik and memang tenang jugak bila aku ikhlaskan sepenuh jiwa.

Aku cuma nak tegur je semua yang baca ni , sedekah tu boleh bantu kita dekat akhirat nanti . Dalam kita keliru atau berburuk sangka sama ada betul ke tidak orang tu susah better kita bagi je . Kalau orang tu tipu kita dapat pahala kena tipu tu jugakkan ? Banyak pahala actually Allah akan kasik once kita tolong orang lain. Lambat atau cepat Allah mesti akan reward balik sedekah kita tu.

Even kita tak nak sedekah pun jangan la kita caci maki orang yang sedekah tu kata dia salah la sedekah kat orang , kata dia akan berdosa kalau orang tu gunakan duit tu dijalan yang salah la . Aku pernah lalui semua tu and aku pernah rasa nak give up dengan sedekah ni. Aku ni bukan jenis alim nak buat solat sunat semua tu serious susah sebab tu aku sedekah sebab aku rasa aku tak ada amal yang boleh support aku dekat akhirat nanti.

Even kita dah sedekah pun jangan la tunjuk satu malaya , biar tangan kanan je bagi tanpa pengetahuan tangan kiri kan bagus. Sometimes terdetik la jugak dekat hati nak orang tahu aku ni bersedekah macam bajet suci macam tu then aku tersedar yang hati aku tengah ujub riak takbur waktu tu . Jahatnya aku.

Aku sebagai orang yang actually experience all of this , hope yang semua orang kalau tak boleh tolong kasik duit pun tolong doa pun cukup and please jangan kecam orang dah . Dunia kita semua berbeza , kita tak lalui perit hidup dia so daripada berbuat dosa mengutuk tu better la doa dekat orang yang susah ni.

Hash

Sumber & Kredit: iiumc

–> K1ik jika rasa post ini patut dibuang

Perkongsian

Klik Untuk Dapatkan Artikel Terkini Di SmartPhone Anda
Telegram:
telegram.me/kisahdunia


P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih
kisahdunia

Artikel Pilihan

Perkongsian