Resepi

Resipi Mudah Ais Krim Goreng!

Shares
eskem1
Ais Krim Goreng menjanjikan tekstur yang cukup menarik

Pernah makan asikrim goreng? Kalau tak pernah mesti pernah dengar kan.. Ais krim goreng ni pada awalnya saya ingat ekslusif dan susah untuk membuatnya.. Ada pernah saya membeli sebiji aiskrim goreng berharga 2 ringgit. Tapi setelah saya terjumpa ‘resipi’ aiskrim goreng ni, sebenarnya membuatnya tidak susah seperti yang disangka..Hanya semudah ABC..Malah lebih senang daripada tu.. Tak percaya? Jum kita cuba..

eskem2
cara -cara membuat aiskrim goreng

Baik, untuk sebiji aiskrim goreng marvellous selamat dihidangkan di atas meja lalu dijamah oleh manusia, perkara perkara ‘simple’ ini perlu diikut. Barulah aiskrim yang terhasil tu cantik dan tidak seperti ‘cucuq kodoq’..

Apa yang anda perlukan:

  • Roti gardenia( atau apa-apa roti jenama lain yang lembut)
  • Aiskrim
  • Penekap berbentuk bulat( cawan plastik pun boleh)
  • Semangat

Korang semua boleh rujuk gambar di atas kalau masih blur ataupun terawang awangan:

  1. Letakkan aiskrim di tengah-tengah sekeping roti gardenia. Jangan terlalu banyak sebab takut aiskrim terkeluar.
  2. Lapikkan roti yang bersalut aiskrim tadi dengan sekeping lagi roti gardenia
  3. Tekapkan roti tadi menggunakan cawan sehingga roti tersebut bercantum seperti karipap
  4. Masukkan roti yang sudah dicantum itu ke dalam bekas kedap, ataupun plastik
  5. Bekukan di dalam freezer rumah korang selama semalaman atau 4-5 jam(kepada yang tak sabar nak makan)
  6. Bila dah beku, panaskan minyak sampai betul betul panas.
  7. Goreng aiskrim dengan hanya mencelupnya ke dalam minyak panas. Jangan lama sangat. Angkat bila roti kelihatan perang.
  8. Hidangkan.
  9. Makan bersama keluarga tersayang,
  10. Jilat jari
  11. Buat lagi.
eskem3
Tadaaa.. Hasilnya!!

Senang bukan? Tunggu apa lagi. Selamat mencuba. Kongsikan kepada rakan yang lain 🙂

Shares

Comments

comments

Klik Untuk Dapatkan Artikel Terkini Di SmartPhone Anda
Telegram:
telegram.me/kisahdunia


P/s: Terima kasih sudi membaca dan share. Jangan lupa tag nama kekawan korang dalam komen.

Mohon kerjasama untuk klik SHARE artikel ini supaya nampak lebih aktif. Terima Kasih
ibeli4u
carikerja4u